PROGRAM
WYCHOWAWCZO –PROFILAKTYCZNY
GIMNAZJUM PUBLICZNEGO
W ŻMUDZI
2017/1019
„ Nie zawsze możemy kształtować lepszą przyszłość dla
naszych dzieci, ale zawsze powinniśmy kształtować nasze dzieci dla czekającej
je przyszłości”
F.D.Roosvelt
Spis treści
I. WPROWADZENIE
Rodzice
są pierwszymi wychowawcami swoich dzieci, nauczyciele wspomagają ich
wszechstronny i harmonijny rozwój, a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na
potrzeby drugiego człowieka.
WYCHOWANIE
Proces wspomagania dziecka
w rozwoju, ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości: fizycznej,
psychicznej, społecznej i duchowej.
PROFILAKTYKA
Proces wspomagania
człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi
i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i
zaburzających zdrowe życie.
Profilaktyka
w szkole powinna być realizowana w oparciu o Szkolny ProgramWychowawczo –
Profilaktyczny, dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów
i lokalnego środowiska. Program ten powinien być programem różnorodnych działań, które nie mogą być zredukowane tylko do zajęć edukacyjnych, powinien być programem działań opartych na modelu proponowanym przez współczesną profilaktykę, jej koncepcje czynników ryzyka i czynników chroniących.
i lokalnego środowiska. Program ten powinien być programem różnorodnych działań, które nie mogą być zredukowane tylko do zajęć edukacyjnych, powinien być programem działań opartych na modelu proponowanym przez współczesną profilaktykę, jej koncepcje czynników ryzyka i czynników chroniących.
Program
przeznaczony jest do
realizacji przez wychowawców klaspodczasgodzin
z wychowawcą we współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogiem,
i pozostałymi pracownikami szkoły, w zależności od stanu zasobów, potrzeb klasy oraz przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
z wychowawcą we współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogiem,
i pozostałymi pracownikami szkoły, w zależności od stanu zasobów, potrzeb klasy oraz przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
Profilaktyka
winna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z
wiedzą i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowość młodego
człowieka. Nie wolno ich rozdzielać, gdyż wychowanie musi posiłkować się
wiedzą, w której zapisane jest doświadczenie.
II. PODSTAWY PRAWNE- GŁÓWNE ZAŁOŻENIA, CELE I ZADANIA WYNIKAJĄCE Z NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ
PROGRAM WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY ZGODNY Z
AKTUALNYMI PRZEPISAMI PRAWA
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2017 r., poz. 59) ogłoszona
11 stycznia 2017 r.
Art. 26 - program wychowawczo-profilaktyczny
Art. 26. 1. Szkoły oraz placówki, o których mowa w
art. 2 pkt 3–5, 7 i 8, realizują program wychowawczo--profilaktyczny
obejmujący:
1) treści i działania o charakterze wychowawczym
skierowane do uczniów, oraz
2) treści i działania o charakterze profilaktycznym
dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o
przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności
szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do przedszkoli i szkół dla
dorosłych.
Art. 84. 1.
Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub
placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego
nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub
placówki.
2. Do kompetencji rady rodziców, z zastrzeżeniem ust.
3 i 4, należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną
programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki, o którym mowa w art.
26;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy
efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki, o którym mowa w
art. 56 ust. 2;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego
przez dyrektora szkoły.
3. Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia
rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w
sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki, o którym
mowa w art. 26, program ten ustala dyrektor szkoły lub placówki w uzgodnieniu z
organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora
szkoły lub placówki obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców
w porozumieniu z radą pedagogiczną.
4. W szkołach i placówkach, w których nie tworzy się
rad rodziców, program wychowawczo-profilaktyczny szkoły lub placówki, o którym
mowa w art. 26, uchwala rada pedagogiczna.
5. W szkołach i placówkach publicznych prowadzonych
przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby
fizyczne oraz w szkołach i placówkach niepublicznych program
wychowawczo-profilaktyczny szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26, ustala organ
wskazany w statucie szkoły lub placówki.
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego
oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w
tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub
znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia
ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia
ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017r. poz. 356).
3. Konstytucja
Rzeczpospolitej Polskiej – art. 72.
4. Ustawa z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty (Opracowano na podstawie Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572)
5. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z
dnia 18 sierpnia 2015 r. W sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i
placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej,
informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
6. Rozporządzenie MENiS z
dnia 09.02.2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów
publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 10 z 2002., poz. 96
7. Rozporządzenie MEN z 28
marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U.
poz. 703).
8. Ustawa o ochronie
zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r
9. Ustawa z 26 października
1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
10. Ustawa z dnia 9
listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i
wyrobów tytoniowych.
11. Narodowy Program
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
12. Krajowy Program
Przeciwdziałania Narkomanii
13. Konwencja o Prawach
Dziecka.
14. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
III. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO
Program
wychowawczo- profilaktyczny powstał w oparciu o:
a. Zadania zawarte w
podstawie programowej dla gimnzajum;
b. Analizę potrzeb i
oczekiwań uczniów oraz rodziców;
c. Wnioski wypływające z analizy pracy nauczycieli.
1. Zadania programu
2.
Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej,
przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej.
3.
Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa i
zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia.
4. Kształtowanie
zachowań sprzyjających zdrowiu.
5.
Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania,
wrażliwości na potrzeby innych, uczciwości, efektywnej współpracy, komunikowania
się z rówieśnikami i dorosłymi.
6.
Edukacja proekologiczna.
2. Diagnoza środowiska szkolnego i sytuacji wychowawczej
Każdego roku przeprowadzana jest
diagnoza środowiska, analizuje się potrzeby i zasoby szkoły z obszaru
wychowania i profilaktyki w szkole na podstawie:
- spostrzeżeń wychowawcy na temat
klasy,
- ankiety skierowanej do rodziców
na temat ich oczekiwań dotyczących realizacji treści profilaktycznych i
wychowawczych,
- obserwacji bieżących zachowań
uczniów na terenie szkoły,
- analizy uwag wpisanych do
dziennika.
W wyniku przeprowadzonej diagnozy
wyróżniono następujące obszary wymagające szczególnej uwagi w procesie wychowawczo-dydaktycznym
:
- występuje konieczność
rozszerzenia działań na rzecz profilaktyki uzależnień,
- w niektórych przypadkach nierespektowane
są przez uczniów normy społeczne, tym występują zachowania agresywne –
zachodzi konieczność rozszerzenia działań na rzecz profilaktyki przemocy.
Przy opracowaniu programu
wychowawczo-profilaktycznego szkoły uwzględniono:
- dotychczasowe doświadczenia
szkoły,
- propozycje dotyczące treści o
charakterze wychowawczym i profilaktycznym, autorstwa rodziców, uczniów i
nauczycieli,
- analizę sytuacji wychowawczej, w
tym zagrożeń uzależnieniami,
- przewidywane zmiany w szkole i
środowisku uczniów, które w najbliższej przyszłości będą miały wpływ na
proces wychowania.
3. Realizacja celów programu
Kształtowanie
poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej,
lokalnej i regionalnej
Zadania programu
|
Spodziewane
efekty
|
Metody realizacji
|
Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności
do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej
|
·
Poznanie
przez uczniów symboli narodowych,
·
poznawanie
przez uczniów najbliższej okolicy, stolicy i innych miast polskich,
·
poznawanie
sylwetek słynnych Polaków,
|
·
Uczestnictwo
w uroczystościach o charakterze szkolnym i państwowym,
·
prowadzenie
kroniki szkolnej,
·
pogadanki
w czasie godziny wychowawczej
|
Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia
oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia
|
·
Znajomość
zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach ze szczególnym
zwróceniem uwagi na bezpieczną drogę do szkoły,
·
znajomość
zasad bezpieczeństwa pożarowego,
·
wdrażanie
uczniów do przestrzegania podstawowych zasad bezpiecznego zachowania się w
czasie lekcji, przerw, zajęć pozalekcyjnych, w drodze do szkoły i ze szkoły,
·
uczenie
prawidłowych zachowań w razie np. pożaru, wypadku, kradzieży,
·
zapoznanie
dzieci z właściwym zachowaniem na wypadek alarmu
|
·
prowadzenie
zajęć wychowania komunikacyjnego,
·
spotkania
z policjantami,
·
spotkania
ze strażakami
|
Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu
|
·
Korygowanie
wad postawy,
·
kształtowanie
nawyku dbania o własne zdrowie,
·
zwracanie
uwagi na utrzymanie higieny ciała,
·
stosowanie
zasad zdrowego stylu życia, odżywiania,
·
wdrażanie
uczniów do umiejętnego organizowania warsztatu pracy i zachowania higieny
psychicznej,
·
ukazywanie
szkodliwości tzw. używek dla rozwoju psychofizycznego człowieka,
·
kształcenie
umiejętności krytycznego wyboru informacji medialnych, zagrożeń ze strony
mediów, skutków uzależnień od telewizji, Internetu, gier komputerowych,
·
zapoznanie
z optymalnym rozkładem posiłków w ciągu doby,
·
przedstawienie
pozytywnego albo szkodliwego wpływu niektórych pokarmów na zdrowie człowieka,
·
poznanie
zasad zdrowego odżywiania się i ich wpływu na zdrowie i kondycję fizyczną
|
·
Realizacja
zajęć wychowania fizycznego,
·
lekcje
przedmiotowe i zajęcia realizujące edukację zdrowotną,
·
pogadanki
na godzinach wychowawczych,
·
organizacja
czynnego wypoczynku w czasie wolnym, konkursy/działania dotyczące zdrowego
stylu życia,
·
organizowanie
projektów,
·
lekcje
wychowania fizycznego i zajęcia szkolnego koła sportowego,
·
organizowanie
zajęć w terenie, wycieczek pieszych, rowerowych,
·
spotkania
z pielęgniarką,
·
projekcja
filmów na temat profilaktyki uzależnień
|
Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, wrażliwości
na potrzeby innych, uczciwości, efektywnej współpracy, komunikowania się
z rówieśnikami i dorosłymi
|
·
Wdrażanie
do poszanowania odmienności innych w sferze wiary, poglądów, upodobań
i zainteresowań, wyglądu zewnętrznego, sytuacji materialnej itd.,
·
uczenie
wrażliwości na potrzeby innych, przyswajanie sobie podstawowych zasady
tolerancji,
·
organizowanie
pomocy koleżeńskiej,
·
eliminowanie
ściągania, wyręczania się innymi, wykorzystywania innych,
·
poznanie
elementarnych norm współżycia społecznego w grupie rówieśniczej
|
·
Kontakty
z rodzicami, apele profilaktyczne,
·
pogadanki,
·
dyskusje
|
Edukacja
proekologiczna
|
·
Umiejętność
obserwowania przyrody,
·
uświadomienie
odpowiedzialności za środowisko,
·
poznanie
współzależności między człowiekiem, a środowiskiem naturalnym
|
·
Wycieczki
po okolicy, spotkania z przedstawicielami ZLPK,
·
udział
w akcjach: Sprzątanie świata, Dzień Ziemi
|
Zalecane formy prowadzenia działalności
profilaktycznej w szkole:
·
interaktywnych wykładów, warsztatów, treningów
umiejętności, projektów, debat, szkoleń,
·
spektakli teatralnych, spotów, kampanii
społecznych, happeningów, pikników edukacyjnych lub w innych formach
uwzględniających wykorzystanie aktywnych metod pracy.
4. Instytucje i osoby mogące wesprzeć szkolne działania profilaktyczne:
1.
Rada
Pedagogiczna (różne formy dokształcania – pogłębienie wiedzy na temat
uzależnień, przemocy i agresji, komunikacji, zbilansowanej diety).
2.
Pedagog/psycholog
szkolny.
3.
Rodzice.
4.
Gminna
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
5.
Niepubliczny
Ośrodek Opieki Zdrowotnej „Amimed” w Żmudzi.
6.
Biblioteka
szkolna.
7.
Biblioteka
gminna.
8.
Gminny
Ośrodek Pomocy Społecznej.
9.
Parafia.
10. Policja.
11. Straż Graniczna.
12. Kurator sądowy.
13. Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna w
Chełmie.
14. Kuratorium Oświaty w Lublinie,
Komenda Wojewódzka Policji
w Lublinie oraz Parlament Dzieci i Młodzieży Województwa Lubelskiego.
w Lublinie oraz Parlament Dzieci i Młodzieży Województwa Lubelskiego.
5. Opracowanie
programu:
Pedagog szkolny w porozumieniu z:
1. Dyrektorem szkoły
2. Przedstawicielami Rady
Pedagogicznej
3. Przedstawicielami
Samorządu Uczniowskiego
4. Przedstawicielami Rady Rodziców
IV. MISJA SZKOŁY
Misją naszej szkoły jest wykreowanie człowieka, który potrafi
odróżnić dobro od zła oraz czuje się odpowiedzialny za siebie i innych.
Kształtujemy wrażliwość na potrzeby innych ludzi i poczucia świadomości istnienia obok drugiego
człowieka. Wyposażamy ponadto uczniów w wiedzę i umiejętności umożliwiające im
wszechstronny rozwój osobowy, który jest głównym celem wychowawczym naszej
szkoły. Wychowujemy uczniów w duchu
uniwersalnych wartości moralnych, tolerancji, humanistycznych wartości,
patriotyzmu, solidarności, demokracji, wolności i sprawiedliwości społecznej.
Kultywujemy tradycje oraz ceremoniał szkolny. Pracujemy z młodzieżą w oparciu o
nowoczesne programy kształcenia ogólnego i stosujemy efektywne technologie
nauczania, a także kształcenia. Wychowujemy człowieka sprawnego w
zakresie posługiwania się technologią informacyjną. Przygotowujemy
młodzież do świadomego i racjonalnego funkcjonowania w świecie ludzi dorosłych
oraz do pełnienia ważnych ról społecznych.
V. MODEL ABSOLWENTA GIMNAZJUM PUBLICZNEGO W ŻMUDZI
- Jest aktywny
i twórczy, umie właściwie wyrazić swoje opinie, uczucia i sądy.
- Jest ciekawy
świata i umie się w nim znaleźć.
- Jest wrażliwy
na otaczającą go przyrodę i piękno natury oraz potrafi dostrzec świat jako
sacrum, gdzie wszystko jest powiązane, a człowiek jest odpowiedzialny za
zachowanie tej harmonii.
- Dba o kulturę
języka i zachowania.
- Rozróżnia
dobro i zło w oparciu o system wartości etycznych i moralnych.
- Jest
rozważny, odpowiedzialny za siebie, wrażliwy na potrzeby innych, szanuje
drugiego człowieka, wychowany w rodzinie i dla niej.
- Jest
tolerancyjny, wychowany w duchu patriotyzmu, samorządności i demokracji z uwzględnieniem praw człowieka
oraz dobrze rozumianej idei wolności.
- Ma szerokie
zainteresowania i pasje poznawcze, otwarty na nowe możliwości oraz rozwój
własnych talentów dla dobra innych.
- Potrafi i
chce podejmować wybory sprzyjające zachowaniu szeroko pojętego zdrowia.
- Umie
świadomie korzystać ze środków masowej komunikacji
VI. UCZESTNICY PROGRAMU
Program wychowawczo-profilaktyczny
jest realizowany w oparciu o współpracę rodziców, uczniów i nauczycieli.
Współodpowiedzialni za wszechstronny rozwój
osobowości ucznia są wszyscy uczestnicy programu:
Rodzice:
·
mają prawo do wychowania zgodnie z własnymi przekonaniami
religijnymi i moralnymi, jeśli nie są one w sprzeczności z prawami dziecka;
·
znają i akceptują program wychowawczy proponowany przez
szkołę;
·
wspierają dziecko we wszystkich jego poczynaniach i
zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa;
·
wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez
nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą;
·
aktywnie uczestniczą w życiu szkoły;
·
dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci
·
Wychowawcy klas:
• dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptacji ucznia w
klasie;
• wspierają rozwoju uczniów i usamodzielniania się;
• prowadzą dokumentacji nauczania;
• opracowują i realizują Program Wychowawczo-Profilaktyczny;
• koordynują pracę wychowawczo - profilaktyczną w
zespole klasowym;
• dokonują rozpoznanie sytuacji rodzinnej i osobistej
ucznia;
• podejmują działania w przypadkach przemocy wobec
niego, zaniedbań opiekuńczych, ujawnionych nałogów;
• wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno -
pedagogiczną uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
• informują rodziców o proponowanych formach pomocy
psychologiczno-pedagogicznej;
• integrują i kierują zespołem klasowym;
• wykorzystują potencjał grupy do wspierania jej
członków, oceniają zachowania uczniów;
• wdrażają do samooceny postępów w zachowaniu, nadzorują
realizację obowiązku nauki / obowiązku szkolnego;
• promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów;
• inspirują pracę zespołową w klasie, przydzielają
zespołom zadania na rzecz klasy, szkoły i środowiska oraz wspólnie oceniają
stopień ich realizacji;
• współdziałają z nauczycielami uczącymi w klasie;
• współpraca z rodzicami; włączanie ich w sprawy
programowe i organizacyjne klasy;
• współpracują z dyrekcją szkoły, pedagogiem,
pielęgniarką;
•
współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka, policją, poradnią
psychologiczno - pedagogiczną, sądami rodzinnymi;
Nauczyciele:
• oddziałują
wychowawczo na uczniów niezależnie od przypisanych im funkcji dydaktycznych;
• odpowiadają za
życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole, podczas wyjść i
wyjazdów szkolnych;
• udzielają pomocy w
przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów,
informują o potrzebach związanych z problemami w nauce oraz o przejawianych
zdolnościach;
• wspierają swoją
postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich
zdolności i zainteresowania;
• inspirują uczniów
do twórczych poszukiwań, aktywności i samodzielności;
• kształcą i
wychowują dzieci w duchu patriotyzmu;
• reagują na
przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań;
• dążą w swojej
pracy do integracji zespołu klasowego, angażując w życie klasy wszystkich
uczniów;
• wspólnie z
pedagogiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla
uczniów, dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia;
• współtworzą
atmosferę życzliwości i zrozumienia, budzą szacunek swoją wiedzą, kompetencją i
postawą;
• proponują uczniom
pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i poza nią;
• realizują w toku
pracy wychowawczej treści i cele programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
Uczniowie, Samorząd Uczniowski:
•
przestrzegają regulaminu szkoły;
•
współorganizują imprezy i akcje szkolne;
•
znają i przestrzegają norm zachowania obowiązujących członków
społeczności szkolnej;
•
akceptują innych uczniów i szanują ich prawa, wydają opinie w
przypadku przyznawanych kar zgodnie ze Statutem Szkoły;
•
współtworzą społeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do
samorządności;
•
kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni;
•
prowadzą zdrowy tryb życia dbają o swoje środowisko;
•
mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej;
·
realizują działania Koła Wolontariatu;
•
uczestniczą w opiniowaniu dokumentów szkolnych (Statut
Szkoły, Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny);
Środowisko
lokalne:
- pomoc w
oddziaływaniach profilaktycznych i wychowawczych:
1.
Rada Pedagogiczna.
2.
Pedagog/ psycholog szkolny.
3.
Rodzice.
4.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Dubience.
5.
Sąd Rejonowy Wydział Rodzinny i Nieletnich.
6.
Kurator sądowy, kurator społeczny.
7.
Policja.
8.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
9.
Niepubliczny Ośrodek Opieki Zdrowotnej „AMIMED” w Żmudzi.
10. Gminny Ośrodek
Pomocy Społecznej.
11. Biblioteka Szkolna.
12. Biblioteka Gminna.
13. Parafia.
14. Stacja
Sanitarno-Epidemiologiczna w Chełmie.
15. Powiatowe Centrum
Pomocy Rodzinie.
16. Kuratorium Oświaty w
Lublinie.
17. Straż Graniczna.
Inne instytucje współpracujące ze szkołą
przy realizacji programu (poradnie specjalistyczne, stowarzyszenia i instytucje
wspierające działania ekologiczne i promujące zdrowy styl życia).
Realizowane programy, podejmowane akcje,
przedsięwzięcia o charakterze wychowawczo – profilaktycznym.
1.
Realizacja Programu „ Bezpieczna droga do szkoły”.
2.
Akcje:
•
„Sprzątanie Świata”,
• „Dzień
Ziemi”,
•
Zbiórka surowców wtórnych
3.
Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej.
4.
Program „#Komórkomania”.
5.
Program edukacyjny „Trzymaj formę”.
6.
Programy edukacji antynikotynowej ph. „Nie pal przy mnie proszę,”, „Znajdź
właściwe rozwiązanie,.
8.
Konkurs wiedzy o uzależnieniach dla klas II-III.
9.
Realizowanie kalendarza imprez i uroczystości szkolnych zgodnie z
harmonogramem.
VI. GŁÓWNE
ZAŁOŻENIA PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO
Cele główne:
Działalność
wychowawczo-profilaktyczna w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z
zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju
ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
1) fizycznej –
ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności
pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań
prozdrowotnych;
2) psychicznej –
ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie
postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie
środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do
świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności;
3) społecznej –
ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej
na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu
umiejętności wypełniania ról społecznych;
4) aksjologicznej –
ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym
docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia
5) wszechstronnego, harmonijnego rozwoju
emocjonalnego i społecznego ucznia (rodzina, szkoła, środowisko lokalne).
6) właściwych postaw wobec zdrowia fizycznego i psychicznego.
7) zaznajomienie z zagrożeniami bezpieczeństwa i
zdrowia oraz uczenie prawidłowych reakcji na te zagrożenia.
8) edukacja uczniów, rodziców i pracowników
szkoły w zakresie uzależnień (alkohol, narkotyki, dopalacze, papierosy,
e-papierosy leki psychotropowe)
9)
przeciwdziałanie przemocy i agresji.
10) współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym
.
11) kształtowania wśród
uczniów postawy tolerancji i otwartości wobec odmienności przekonań, postaw i
wartości.
Cele szczegółowe:
1) budowanie postawy
prozdrowotnej i zdrowego stylu życia;
2) kształtowanie hierarchii
systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości
w życiu;
3) wzmacnianie wśród
uczniów i wychowanków więzi ze szkołą lub placówką oraz społecznością lokalną;
4) kształtowanie
przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji
rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a
także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie
więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami;
5) wzmacnianie kompetencji
wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów;
6) modelowanie postaw
prozdrowotnych i prospołecznych.
7) Wychowanie do wartości.
Kształtowanie postaw.
8) Wzmocnienie
bezpieczeństwa dzieci i młodzieży
9) Ograniczenie zachowań
agresywnych i przemocy w szkole.
10) Wzmacnianie poczucia
własnej wartości
11) Wykształcenie
asertywnych postaw zachowań uczniów.
12) Wzbudzanie w uczniach
poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie
13) Rozpoznawanie oznak
stresu oraz sposobów radzenia sobie z nim
14) Rozwijanie umiejętności
radzenia sobie z napięciem pojawiającym się w trudnych sytuacjach.
15) Kształtowanie i
wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków i substancji, o których mowa w § 1 ust. 2,
przez uczniów i wychowanków, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych
zachowań ryzykownych;
16) Doskonalenie zawodowe
nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji
profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań
ryzykownych;
17) Propagowanie zdrowego
stylu życia
18) Wskazywanie pożądanych
wzorców zachowań, ograniczenie zjawisk agresji wśród uczniów.
19) Wskazywanie konstruktywnych sposobów spędzania
wolnego czasu.
Priorytety polityki oświatowej 2017/2018:
1. Wdrażanie nowej podstawy
programowej kształcenia ogólnego.
2. Podniesienie jakości
edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej.
3. Bezpieczeństwo w Internecie.
Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych.
4. Wprowadzanie doradztwa
zawodowego do szkół i placówek.
5. Wzmacnianie wychowawczej
roli szkoły.
6. Podnoszenie jakości edukacji włączającej w
szkołach i placówkach systemu oświaty.
VII. ZADANIA
WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO (WSDZ)
Cele
programu WSDZ:
1. Rozwijanie aktywności
poznawczej uczniów w kierunku właściwej samooceny swoich możliwości
psychofizycznych.
2. Poznawanie przez
młodzież własnej osobowości w określaniu przydatności zawodowej.
3. Kształtowanie świadomych
decyzji w wyborze zawodu i szkoły.
4. Aktywizowanie uczniów do
poznawania różnych grup zawodowych.
5. Inspirowanie młodzieży
do poznawania kierunków kształcenia i wymagań edukacyjnych w szkołach średnich.
6. Rozwijanie umiejętności
pracy zespołowej, przełamywanie barier środowiskowych (miasto-wieś) oraz
kształtowanie właściwych relacji społecznych.
7. Poznawanie rynku pracy
oraz zjawisk reorientacji, mobilności zawodowej i bezrobocia.
8. Aktywizowanie rodziców w
proces wychowawczy dziecka dotyczący wyboru zawodu i właściwej szkoły średniej.
9. Włączanie Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej w proces orientacji i doradztwa zawodowego w
szkole.
10. Prowadzenie diagnozy środowiska szkół średnich
(ranking) i dostosowanie ofert edukacyjnych do potrzeb uczniów oraz do zmian na
rynku pracy.
W ramach pracy z nauczycielami:
·
określenie zadań dotyczących orientacji i
poradnictwa zawodowego w ramach programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
·
realizacje działań z zakresu przygotowania uczniów
do wyboru drogi zawodowej i przyszłego pracownika,
·
prowadzenie zróżnicowanych metod aktywnego poznania
zawodów, osobowości i
kierunków kształcenia oraz rynku pracy,
·
zapoznawanie się z zawodami przyszłości na rynku
krajowym,
·
współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i
Urzędem Pracy w zakresie orientacji zawodowej.
W ramach pracy z uczniami:
·
poznawanie różnych zawodów,
·
autodiagnozę preferencji i zainteresowań zawodowych
w odniesieniu do specyfikacji wybieranych zawodów,
·
konfrontowanie własnej samooceny z wymaganiami
szkół i zawodów,
poznawanie
struktury i warunków przyjęć do szkół średnich (logowanie internetowe),
•
analizę potrzeb rynku pracy i możliwości
zatrudnienia na lokalnym, krajowym i unijnym
rynku pracy,
·
grupowe zajęcia aktywizujące prawidłowy wybór
zawodu i szkoły (np. warsztaty, treningi),
·
wskazywanie możliwości uzyskania kwalifikacji
zawodowych w systemie pozaświatowym,
·
kształtowanie umiejętności świadomego i
realistycznego wyboru i poszukiwania pracy.
VIII.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
1.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zmianami)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 26 lutego 2002r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego
oraz kształcenia ogólnego w
poszczególnych typach szkół. (Dz. U. z 2002r. Nr 51, poz. 458 z późn. zmianami)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 23 grudnia 2008 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.
U. Nr 4 z 15 stycznia 2009 r. poz. 17)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia
30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i
promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w
szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zmianami)
Procedura została stworzona w celu:
1. sprecyzowania systemu
kontaktów nauczycieli z rodzicami/ prawnymi opiekunami uczniów;
2. usprawnienia współpracy
między szkołą i rodzicami;
3. ujednolicenia sposobu
współdziałania nauczycieli i rodziców we wszystkich klasach;
4. ułatwienia monitorowania ustalonych zasad
współpracy.
2.
Zasady
współpracy
1. Współdziałanie
nauczycieli i rodziców/prawnych opiekunów ma prowadzić do stworzenia możliwie
najlepszych warunków wszechstronnego rozwoju dziecka.
2. Współpraca jest prowadzona na zasadzie
wzajemnego szacunku i rozumienia racji obu stron, co oznacza, że:
a) szkoła wspomaga rodziców
w wychowaniu, nie naruszając wyznawanych przez nich wartości;
b) rodzice współtworzą, znają i akceptują szkolny
system wychowawczy.
3. Nauczyciele i rodzice
wymieniają się informacjami o potrzebach oraz intelektualnych i fizycznych możliwościach
dziecka.
4. Wszystkie informacje
przekazywane są rzeczowo, szczerze i życzliwie.
5. Ewentualne konflikty
między nauczycielami i rodzicami rozwiązywane są w atmosferze wzajemnego
zrozumienia.
6. Współpracujące strony przestrzegają przyjętych
zasad.
Osobami uprawnionymi do współpracy z rodzicami są
pracownicy pedagogiczni szkoły: dyrektor, nauczyciele, pedagog.
3.
Sposoby
komunikowania się pracowników szkoły z rodzicami/prawnymi opiekunami:
a) spotkanie;
b) rozmowa telefoniczna (w sytuacji pilnej lub
przypadku losowym);
c) notatka w dzienniczku lub zeszycie ucznia;
d) list wysłany za pośrednictwem sekretariatu
szkoły;
e) zawiadomienie na tablicy informacyjnej w szkole;
f)
wiadomość na stronie internetowej szkoły.
4.
Procedura
kontaktów między rodzicami a szkołą
1. Uwagi i wnioski
dotyczące pracy szkoły, ocen, zachowania uczniów, propozycji zmian itd. rodzice
kierują najpierw do wychowawcy klasy, nauczyciela przedmiotu lub pedagoga
szkolnego.
2. Jeśli problem nie został
rozwiązany przez nauczyciela, rodzice przedstawiają go dyrektorowi szkoły .
3. Dyrektor nie przyjmuje
uwag i wniosków rodziców, jeżeli nie poinformowali oni wcześniej żadnej z osób
wspomnianych punkcie 1. Zastrzeżenie to nie obowiązuje, jeśli rodzic nie ma
możliwości skontaktowania się z wychowawcą, nauczycielem lub pedagogiem oraz w drastycznych
sytuacjach.
IX. MONITOROWANIE
PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO SZKOŁY
1. Przyglądanie się rezultatom realizowanych zadań,
2. Dyskusja z odbiorcami działań,
3. Badanie wyników naszych działań,
Sposoby monitorowania:
·
podsumowanie spotkania, imprezy,
·
notowanie spostrzeżeń na dużym arkuszu papieru,
·
kronika klasy,
·
krótkie ankiety do uczniów, nauczycieli, rodziców
badające ich opinie,
·
wydawane regularnie gazetki klasowe, szkolne,
·
karty samooceny wypełniane przez uczniów,
·
rozmowy z uczniami podczas godzin wychowawczych
itp.
Jeśli to konieczne, należy wprowadzić
poprawki, dokonywać zmian, przystosowywać program do stale zmieniających się
potrzeb środowiska szkolnego.
X. EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO SZKOŁY
Przebieg pracy
wychowawczo-profilaktycznej i jej efekty poddawane są systematycznej obserwacji
i ocenie. Informacje na temat działania programu i jego efektów pochodzą od
uczniów, rodziców i nauczycieli oraz służą doskonaleniu pracy i pomocy w
opracowaniu kolejnej wersji programu.
Sposoby i środki ewaluacji:
- obserwacja i analiza zachowań
uczniów,
- obserwacja postępów w nauce,
- frekwencja na zajęciach
dydaktycznych,
- udział w konkursach.
Narzędzia ewaluacji:
- obserwacja,
- ankieta,
- analiza szkolnej dokumentacji.
1.
Ocena
skuteczności
Oceny programu dokonuje się na podstawie informacji
i danych płynących z aktualnej diagnozy środowiska wychowawczego szkoły.
1) Analizuje się
podejmowane przez nauczycieli działania w ramach realizacji Szkolnego Programu
Wychowawczo- Profilaktycznego poprzez kontrolę Planu Wychowawczego danej klasy,
kontrolę dokumentacji pedagoga i psychologa szkolnego, monitorowanie dzienników
lekcyjnych pod kątem realizacji działań profilaktycznych podczas lekcji
przedmiotowych, kontrolę dzienników zajęć dodatkowych.
2) Skuteczność prowadzonych
oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych sprawdzana jest poprzez analizę
informacji zawartych w dziennikach poszczególnych oddziałów, danych
klasyfikacyjnych, raportach ewaluacji wewnętrznej, innych dokumentach
szkolnych.
3) Funkcjonowanie uczniów,
ich zachowanie poddaje się obserwacji przez wychowawców, pedagoga, innych
nauczycieli i pracowników szkoły.
4) Informacje na temat
aktualnych problemów, oczekiwanej poprawy zachowań uczniów pozyskuje się na
podstawie analizy wpisów przez nauczycieli uwag dotyczących zachowań uczniów w
danym oddziale, jak również z rozmów z rodzicami.
5) Dokonaniu ewaluacji
służą ponadto odpowiedzi rodziców, uczniów i nauczycieli na pytania ankietowe.
6) Na podstawie analizy zebranych danych wyciągane
zostają wnioski dotyczące poprawy sytuacji problemowych i zalecenia w zakresie
oddziaływań profilaktycznych na kolejny rok.
2. Przykładowe
wskaźniki ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego:
1. ilościowe:
·
frekwencja uczniów na zajęciach lekcyjnych,
·
liczba uczestników zajęć pozalekcyjnych(% ogółu
uczniów),
·
ilość prac wykonanych przez uczniów,
·
liczba uczniów z problemami wychowawczymi,
·
liczba uczniów przystępujących do konkursów, liczba
laureatów,
·
ilość wycieczek organizowanych przez szkołę, liczba
rodziców zaangażowanych w pracę szkoły itp.
2. jakościowe:
·
aktywność uczniów na zajęciach lekcyjnych i
pozalekcyjnych,
·
umiejętności, wiadomości, postawy uczniów,
·
samopoczucie uczniów w danej klasie, szkole,
·
przyczyny nieobecności uczniów na zajęciach,
·
postęp w zachowaniu i nauce,
·
współpraca ze środowiskiem lokalnym itp.
XI. SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY GIMNAZJUM PUBLICZNEGO W ŻMUDZI
Harmonogram
uroczystości w czasie roku szkolnego:
·
Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego,
·
rocznica wybuchu II wojny światowej,
·
Dzień Edukacji Narodowej,
·
Rocznica Odzyskania Niepodległości,
·
Święto 3 Maja,
·
Dzień Dziecka,
·
Dzień Sportu,
·
Uroczyste zakończenie roku szkolnego;
2. Ramowy harmonogram uroczystości szkolnych
Lp.
|
Uroczystość
|
Termin
|
Osoby odpowiedzialne za organizację
(np. oprawa artystyczna oraz dekoracje)
|
1.
|
Narodowe Czytanie utworu „Wesele”
Stanisława Wyspiańskiego
|
2. IX. 2017r.
|
Dyrektor, A. Siudak, M. Słoniec
|
2.
|
Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2017/2018
|
4.IX.2017r.
|
A. Siudak, A. Grabowska
|
3.
|
Bezpieczna droga do szkoły – spotkanie
z funkcjonariuszem Komisariatu Policji w Żmudzi
|
11 .IX .2017r.
|
M. Gorczycki
|
4.
|
15 września rocznica napaści Związku Sowieckiego na Polskę (17 IX)
|
15. IX .2017r.
|
A.Grabowska, A. Siudak
|
5.
|
Europejski Dzień Języków Obcych
|
IX. 2017r.
|
M. Olszewska
|
6.
|
Sprzątanie Świata (Trzeci weekend września 2017 r.)
|
IX .2017r.
|
Dyrektor,SU
|
7.
|
Dzień Polskiego Państwa
Podziemnego
|
Koniec września
|
A. Grabowska
|
8.
|
Działania związane z
realizacją Programu Rozwoju Czytelnictwa
|
IX-V 2017r.
|
D. Cymborska, M. Słoniec
|
9.
|
Dzień Edukacji Narodowej
|
13. X. 2017r.
|
M. Olszewska ( SU), K. Grabowska
|
10.
|
Dzień Papieski
|
16. X. 2017r.
|
R. Domińczuk, M. Słoniec
|
11.
|
Dzień Wszystkich Świętych /sprzątanie cmentarza
wojennego/
|
X/XI 2017r.
|
M. Olszewska (SU), K. Grabowska, Wolontariat
|
12.
|
11 Listopada Narodowe Święto Niepodległości (pt)
|
11. XI. 2017r.
|
A. Grabowska, A. Siudak
|
13.
|
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka
|
XI 2017
|
Wychowawcy, M. Olszewska (SU, Rrzecznik Praw Ucznia)
|
14.
|
Andrzejki (czw)
|
30. XI 2017r.
|
L. Białowąs, SU
|
15.
|
Klasowe Mikołajki (śr)
|
6.XII. 2017r.
|
Wychowawcy klas, M. Olszewska (SU)
|
16.
|
Szkolny Tydzień Życzliwości
|
XII. 2017r.
|
A. Siudak, B. Łatwińska, R. Domińczuk
|
17.
|
Wigilia, Jasełka i dzielenie się opłatkiem (pt)
|
22. XII 2017r.
|
R. Domińczuk, D. Cymborska, M. Słoniec
|
18.
|
Bezpieczne ferie
|
I. 2018r.
|
M. Olszewska (SU), K. Grabowska
|
19.
|
Zabawa karnawałowa (sb)
|
27 I 2018r.
|
Wychowawcy, SU
|
20.
|
Walentynki (śr)
|
14. II. 2018r.
|
M. Olszewska , K. Grabowska, A. Siudak
|
21.
|
Dzień Języka Ojczystego
|
II. 2018r.
|
M. Słoniec, D. Cymborska
|
22.
|
Dzień Bezpiecznego Internetu
|
II. 2018r.
|
Dyrektor, SU, Wolontariat
|
23.
|
Narodowy Dzień Pamięci
Żołnierzy Wyklętych
|
1.III.2018r.
|
A. Grabowska
|
24.
|
Dzień Kobiet (czw)
|
8. III. 2018r.
|
M. Gorczycki/ SU
|
25.
|
Zasady zdrowego żywienia – profilaktyka zdrowotna
|
III. 2018r.
|
K. Grabowska, B. Łatwińska
|
26.
|
Dzień Samorządności (śr)
|
21. III. 2018r.
|
Dyrektor, M. Olszewska (SU)
|
27.
|
Misterium Męki Pańskiej, uroczysta Wielkanoc
|
III. 2018r.
|
R. Domińczuk, D. Cymborska, M. Słoniec
|
28.
|
Spotkanie katyńskie
|
IV. 2018r.
|
A. Grabowska, A. Siudak
|
29.
|
Bezpieczna szkoła – bezpieczny uczeń
|
IV. 2018r.
|
|
30.
|
Dzień Ziemi
|
IV. 2018r.
|
Dyrektor, SU, Wolontariat
|
31.
|
Konstytucja 3 Maja
|
V. 2018r.
|
A. Grabowska, A. Siudak
|
32.
|
Profilaktyka antyalkoholowa i nikotynowa
|
V. 2018r.
|
K. Grabowska, M. Olszewska (SU)
|
33.
|
Dzień Matki i Ojca (pt) Dzień Rodziny
|
25. V. 2018r.
|
M. Olszewska (SU), L. Białowąs
|
34.
|
Dzień Dziecka i Sportu
|
VI 2018r.
|
M. Gorczycki, A. Grabowska
|
35.
|
Bal gimnazjalistów.
Pożegnanie absolwentów.
|
VI 2018r.
|
M. Gorczycki, A. Grabowska, M. Słoniec
|
36.
|
Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2017/2018 (pt)
|
22 VI 2018r.
|
A. Grabowska, A. Siudak
|
3. Integracja i bezpieczeństwo
Zadanie szczegółowe
|
Uczeń zna, wie,
potrafi...
|
Sposób realizacji
|
Odpowiedzialni
|
Termin realizacji
|
1. Kształtowanie
tolerancyjnych postaw wobec innych
|
Rozumie prawo do odmienności kulturowej, religijnej; nie
wartościuje ludzi na lepszych i gorszych; szanuje odmienne obyczaje,
dostrzega potrzeby własne i innych
|
1. Pogadanki na lekcjach wychowawczych;
2. Organizowanie zajęć integracyjnych; klasowych
3. Udział w akcji WOŚP;
4. Organizowanie pomocy koleżeńskiej;
5. Wolontariat szkolny
6. Przedstawienia edukacyjno-profilaktyczne
|
Wychowawcy klas, katecheta , na lekcjach WDŻWR
|
Wg planu pracy
|
2. Kształtowanie
postaw odpowiadających przyjętym normom
|
1. zna prawa i obowiązki;
2. szanuje kolegów i dorosłych;
3. potrafi komunikować się z innymi;
4. zachowuje się kulturalnie i z godnością.
|
1. Ćwiczenia w posługiwaniu się komunikatami typu JA;
2. Wdrażanie do używania form grzecznościowych i
kulturalnego zachowania
|
Wszyscy nauczyciele
|
Kl. II-III
|
3.Negocjacyjne
rozwiązywanie konfliktów
|
1. Argumentuje swoje zdanie i potrafi przyjąć słuszne
argumenty;
2. dostrzega wartość pokojowego rozwiązywania
|
1. Wdrażanie do kultury rozmowy i dyskusji na wszystkich
lekcjach;
2. Zawieranie kontraktów klasowych i odwoływanie się do
tych zapisów;
|
Wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog
|
Cały rok
|
4. Kształtowanie
odpowiedzialności za siebie i za innych
|
1. zna i przestrzega zapisów statutu i szkolnych
regulaminów;
2. bierze odpowiedzialność za własne postępowania; 3.
wspiera słabszych; 4. ostrzega o niebezpieczeństwie;
6. udziela pierwszej pomocy(powiadamia dorosłych o
zdarzeniu); 7.zachowuje ostrożność w stosunku do obcych osób i nieznanych
zwierząt; 8. zna podstawowe przepisy o ruchu drogowym
|
1. Zapoznanie ze szkolnymi regulaminami;
2. Zapoznanie z planem ewakuacji szkoły, sygnałami
alarmowymi, instrukcją zachowania w razie ewakuacji;
3. Zapoznanie z przepisami bhp na zajęciach szkolnych
4. Pogadanki, dyskusje, scenki sytuacyjne, film;
5. Zapoznanie z przepisami ruchu drogowego;
6. Udział w konkursach, quizach itp.
|
Wychowawcy klas, pedagog, nauczyciele przedmiotów.
Pielęgniarka, lekarz, Policja
|
Kl. II-III
|
4. Zdrowy styl życia
Zadanie szczegółowe
|
Uczeń zna, wie,
potrafi...
|
Sposób realizacji
|
Odpowiedzialni
|
Termin realizacji
|
1. Dbanie o higienę
osobistą i higienę otoczenia
|
1. dba o czysty, schludny wygląd i higienę ciała,
otoczenia i warsztatu pracy
|
1. Przypomnienie zapisów statutu, w tym WZO;
2. Wykazanie wpływu właściwej higieny na zdrowie;
3. Określenie i egzekwowanie obowiązków dyżurnego;
4. Udział w akcji „Sprzątanie świata”
|
Wychowawcy, nauczyciele
biologii, pedagog, pielęgniarka
|
IX 2017
Cały rok
Wg planu pracy
|
2. Promowanie
zdrowego stylu życia
|
1.zna znaczenie wypoczynku czynnego dla zachowania
sprawności fizycznej; 2.potrafi właściwie rozplanować naukę i wypoczynek;
3. zdrowo i regularnie się odżywia;
4. zna niekorzystny wpływ „fast food”
|
1. Pogadanka na temat zdrowego stylu życia;
2. Zachęcanie do lektury; 3. Zajęcia w ramach biologii:
sporządzanie jadłospisów; 4. Spotkanie z pielęgniarką;
5. Organizowanie i udział w zawodach sportowych;
|
Wychowawcy, nauczyciele biologii, WF, pielęgniarka
|
Wg planów pracy
|
3. Uświadomienie
konieczności ochrony środowiska naturalnego
|
1. potrafi wskazać przyczyny i skutki zanieczyszczeń;
2. dostrzega wpływ zanieczyszczeń na stan środowiska i
zdrowotność organizmów żywych;
3. szanuje wszystkie elementy przyrody
|
1. Pogadanki w ramach obowiązkowych i dodatkowych zajęć;
2. wycieczki po okolicy;
3. oglądanie filmów
4. organizowanie konkursów wiedzy
|
Wychowawcy, nauczyciele przyrody, biologii, chemii,
geografii, inni
|
Wg planów pracy zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych/
pozaszkolnych
|
4. Postępowanie
zgodne z zasadami profilaktyki
|
1. zna rodzaje zagrożeń dotyczących uzależnień, przejawów
agresji, rozumie ich skutki;
2. unika zachowań zagrażających zdrowiu i życiu;
3. zgłasza dostrzeżone zagrożenia
|
1. realizacja działań w zakresie Programu
|
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok
|
5.
Kultura i tradycja
Zadanie szczegółowe
|
Uczeń zna, wie,
potrafi...
|
Sposób realizacji
|
Odpowiedzialni
|
Termin realizacji
|
1. Poznawanie
kultury i tradycji własnego regionu, innych regionów Polski i krajów UE
|
1. uczestniczy w uroczystościach szkolnych;
2. zna symbole narodowe; zna i odwiedza miejsca pamięci
narodowej;
3. współtworzy tradycje szkoły;
4. uczestniczy w zajęciach pozaszkolnych
|
1. organizowanie uroczystości klasowych, szkolnych;
. organizowanie rajdów i wycieczek;
3. opieka nad miejscami pamięci;
4. odkrywanie i dokumentowanie i promowanie zwyczajów,
tradycji, historii regionu;
5. organizowanie konkursów wiedzy i artystycznych.
|
Wychowawcy, nauczyciele, w tym szczególnie plastyki,
muzyki, historii, języków: polskiego i obcych
|
Wg planów pracy.
|
2. Uczestnictwo w
życiu kulturalnym
|
1. korzysta z dostępnych dóbr kultury;
2. potrafi podjąć dyskusję, wyrazić własne poglądy,
opinie;
3. identyfikuje się ze swoją miejscowością, regionem,
krajem;
4. odczuwa dumę z dorobku kulturowego swojego kraju;
5. współtworzy i promuje nowe tradycje.
|
1. organizowanie wyjazdów do kina, teatru, na wycieczki,
rajdy;
2. organizowanie warsztatowych zajęć pozalekcyjnych;
3. zakładanie kronik, gromadzenie zbiorów, zdjęć itp.
|
Wychowawcy, nauczyciele historii, języka polskiego, inni
nauczyciele
|
Wg planów pracy.
|
6. Organizacja czasu wolnego
Zadanie szczegółowe
|
Uczeń zna, wie,
potrafi...
|
Sposób realizacji
|
Odpowiedzialni
|
Termin realizacji
|
1. Rozwijanie
zainteresowań turystyczno-krajoznawczych
|
1. uczestniczy w rajdach, wycieczkach;
2. współtworzy trasę i program zajęć pozaszkolnych;
3. rozwija posiadaną wiedzę, pożytecznie spędza czas;
4. poznaje walory turystyczno-krajoznawcze Polski;
5. potrafi współpracować i przebywać w grupie;
|
1. organizowanie rajdów, biwaków, wycieczek;
2. wspólne planowanie, opracowywanie tras i programów;
|
Wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów
|
Wg planów pracy
|
2. Rozwijanie
zdolności organizacyjnych
|
1. wie, jak przygotować się do podróży;
2. uczestniczy w organizacji wyjazdu;
3. planuje program pobytu;
4. uczestniczy w wycieczce.
|
1. wspólne planowanie, przygotowanie, organizowanie i
aktywne uczestnictwo w wycieczkach, rajdach.
|
Wychowawcy, inni nauczyciele
|
Wg planów pracy
|
3. Wdrażanie do
poszukiwania ciekawych form spędzania wolnego czasu poza szkołą.
|
1. wartościuje różne formy spędzania wolnego czasu;
2. wzbogaca swoją
dotychczasową wiedzę;
3. rozszerza swoje zainteresowania;
4. uczy się przebywania w grupie i współpracy
|
1. opracowywanie ciekawych programów pobytu,
uwzględniających propozycje uczniów;
2. włączanie uczniów w organizację przebiegu pobytu poza
szkołą.
|
Wychowawcy, inni nauczyciele,
organizatorzy zajęć pozaszkolnych.
|
Wg planów pracy
|
7. Orientacja zawodowa
Zadanie szczegółowe
|
Sposób realizacji
|
Odpowiedzialni
|
Termin realizacji
|
1. Diagnozowanie
zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz
pomoc w planowaniu kształcenia kariery zawodowej;
|
dla uczniów objętych pomocą psychologiczno pedagogiczną
oraz uczniów zainteresowanych pomocą
|
Doradca zawodowy,
|
Na bieżąco
|
2. Prowadzenie
indywidualnych konsultacji dla młodzieży i rodziców
|
Doradca zawodowy,
|
według potrzeb
|
|
3.Udostępnianie u
pedagoga szkolnego bazy informacyjnej dotyczącej przyszłej edukacji i pracy
zawodowej, także w formie wirtualnej (np. informator szkół
ponadgimnazjalnych, czasopisma
|
Pedagog
|
według potrzeb
|
|
4. Prowadzenie
zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia
roli zawodowej;
|
indywidualnie dla uczniów objętych pomocą psychologiczno-
pedagogiczną
|
Doradca zawodowy
|
według potrzeb
|
5. Omówienie
dokumentacji i kryteriów (logowanie internetowe) przyjęć uczniów klas
trzecich do szkół ponadgimnazjalnych
|
Nauczyciel informatyki i wychowawcy klas III gim.
|
marzec-maj 2018
|
|
6. Informowanie o
organizowanych „Otwartych Dniach Szkół Ponadgimnazjalnych”
|
kontakt z dyrekcją szkół ponadgimnazjalnych
|
wychowawcy, Doradca zawodowy
|
w zależności od możliwości i potrzeb uczniów
|
7.Udział uczniów
klas III w „Giełdzie Edukacyjnej Szkół Ponadgimnazjalnych i Pracy”
|
wychowawcy klas III
|
wg ustalonego terminu
|
|
8. Badanie „Losów
Absolwentów” (wybór szkół ponadgimnazjalnych
|
kontakt ze szkołami ponadgimnazjalnymi
|
sekretarz szkoły,
|
Wrzesień/październik 2017
|
7. Samorządność
Zadanie szczegółowe
|
Uczeń zna, wie,
potrafi...
|
Sposób realizacji
|
Odpowiedzialni
|
Termin realizacji
|
1. Poznawanie zasad
wyborczych
|
1. zna procedurę wyborów;
2. czynnie uczestniczy w wyborach;
3. głosuje i bierze odpowiedzialność za swoją decyzję;
4. uczy się demokracji.
|
1. opracowywanie czytelnych regulaminów SU;
2. Zapoznanie uczniów z ordynacją wyborczą;
3. Wspólne przygotowanie kart wyborczych;
4. Podsumowanie wyników wyborów i ich ocena.
|
Opiekunowie SU, uczniowie
|
IX. 2017
|
2.Współuczestniczenie
w planowaniu pracy SK i SU
|
1. zgłasza własne propozycje;
2. argumentuje własne zdanie;
3. deklaruje pomoc w realizacji; dostrzega swój wpływ na
sprawy szkoły.
|
1. zaproszenie wszystkich uczniów do składania propozycji
planu pracy (następnie ustalenie najważniejszych i realnych zadań np. w
drodze rankingu)
|
Opiekunowie SU
|
IX-X.2017
|
3. Kształtowanie
poczucia odpowiedzialności za realizację zaplanowanych działań
|
1. współpracuje dla osiągnięcia celu; 2. dostrzega
potrzebę kompromisowych rozwiązań;
3. rozdziela zadania, planuje czas realizacji zadań,
przewiduje efekty; 4. uczy się samodzielności i odpowiedzialności za
realizację powierzonego zadania;
5. uczy cieszyć się z sukcesu i godzić z porażką.
|
1. nadzorowanie pracy uczniów z nastawieniem na dużą ich
samodzielność.
|
Opiekunowie SU, nauczyciele, rodzice.
|
Cały rok
|
8. Profilaktyka
Zadanie szczegółowe
|
Formy realizacji
|
Odpowiedzialni
|
Termin realizacji
|
Uwagi
|
1. Profilaktyka
dydaktyczno- wychowawcza
|
1. Diagnozowanie sytuacji dydaktyczno-wychowawczej uczniów
|
Wychowawcy, pedagog
|
Na bieżąco
|
|
2. Zorganizowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej
oraz bieżącej w nauce zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
|
Dyrektor, wychowawcy
|
IX
|
||
3. Wspieranie uczniów podczas odrabiania lekcji na
świetlicy szkolnej.
|
Opiekunowie świetlicy
|
Na bieżąco
|
||
4. Przygotowanie oferty zajęć pozalekcyjnych
|
Dyrektor, wychowawcy
|
|||
5. Informowanie rodziców o formach i rodzajach pomocy
oferowanej przez szkołę i instytucje wspierające
|
Wychowawcy, pedagog
|
Na bieżąco
|
||
2. Zapewnienie
bezpieczeństwa w czasie zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz w drodze do
szkoły
|
1. Dyżury nauczycieli w czasie przerw międzylekcyjnych
oraz kontrola zachowań uczniów w toaletach
|
Dyrektor, nauczyciele
|
Cały rok wg harmonogramu
|
|
2. Nadzorowanie uczniów podczas odjazdów do domu
|
Opiekun
|
Cały rok wg harmonogramu
|
||
3. Spotkania z policją. . Zapoznanie z regulaminami
pracowni oraz zachowania w szkole i drodze do szkoły
|
Wychowawcy, pedagog szkolny
|
Na bieżąco, IX
|
||
4.Lekcje wychowawcze na temat bezpiecznych zabaw przy
uwzględnieniu zmian w przepisach BHP
|
Wychowawcy klas
|
IX.
|
||
3. Rozwijanie umiejętności
społecznych
|
1. Dążenie do integracji dzieci i młodzieży w
poszczególnych oddziałach
2. Lekcje wychowawcze, pogadanki w oddziałach na temat:
3. Skuteczna i poprawna komunikacja
4. Zachowanie w trudnych społecznie sytuacjach
5. Eliminowanie negatywnego wpływu niektórych grup
społecznych
6. Kształtowanie postaw społecznych
|
Wychowawcy klas, pedagog
|
Cały rok, według potrzeb
|
|
4. Rozwój
osobowości
|
1. Pogadanki na temat postaw życiowych opartych na
szacunku do siebie, poczuciu własnej wartości i poczuciu bezpieczeństwa
|
Wychowawcy, pedagog
|
Na bieżąco
|
|
5.Dbanie o zdrowie
i rozwój fizyczny
ugruntowywanie
wiedzy i umiejętności u uczniów, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i
wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
|
1. Pogadanki na temat higieny osobistej
2. Rozmowy o zdrowiu na podstawie filmów edukacyjnych 3
. Przybliżenie rodzicom zagadnień dot. wad postawy i metod
ich korygowania
4. Zwracanie uwagi na prawidłowe siedzenie uczniów podczas
zajęć
5. Pogadanki na temat higieny osobistej
6. Rozmowy o zdrowiu na podstawie filmów edukacyjnych(np.
sposoby zarażania się pasożytami skórnymi, higiena jamy ustnej)
7. Analizowanie czynników chorobotwórczych wywołujących
choroby zakaźne
8. Poznanie przyczyn chorób alergicznych, układu krążenia,
nowotworowych itp. oraz wskazanie zasad profilaktyki
|
Wychowawcy we współpracy z pielęgniarką, nauczycielem
biologii
|
Według planów pracy
|
|
6. Sport i
turystyka jako formy wypoczynku czynnego
|
1. Wdrażanie do poznawania regionu i kraju
2. Poznawanie własnego regionu pod względem historycznym,
geograficznym, przyrodniczym i etnograficznym w trakcie wycieczek
dydaktycznych i poznawczych
|
Wychowawcy klas nauczyciele biologii, pedagog
|
Według planów pracy,
Na lekcjach biologii
|
|
7.Uświadomienie
negatywnego wpływu nikotyny na zdrowie
|
1. Przeprowadzenie pogadanki na temat szkodliwości palenia
papierosów
2. Zorganizowanie konkursu plastycznego „Uzależnieniom
mówimy Nie”
3. Zorganizowanie spotkania z rodzicami w przypadku
stwierdzenia w szkole zjawiska palenia papierosów
|
Wychowawca w porozumieniu z pedagogiem
|
Według planu pracy
|
|
8.Uświadomienie
zagrożeń dla zdrowia, wynikających z zażywania narkotyków
|
1. Lekcji wychowawcze na temat szkodliwości narkotyków,
dopalaczy oraz zagrożenia zarażenia się wirusem HIV
2.Zamieszczenie informacji o instytucjach i ośrodkach
udzielających pomocy i wsparcia w walce z nałogiem (podanie nr telefonu
zaufania) w szkole i na stronie internetowej szkoły
|
Wychowawcy we współpracy z pedagogiem
|
Według planu pracy
|
|
9.Uświadomienie
uczniom zagrożeń zdrowotnych i szkód społecznych, wynikających z picia
alkoholu
|
1. Przeprowadzenie pogadanek na lekcjach wychowawczych na
temat skutków indywidualnych i społecznych nadużywania alkoholu
|
Pedagog, wychowawca
|
Według planu pracy
|
|
10.Zapobieganie
przemocy i agresji wśród uczniów
|
1. Edukacja na temat odpowiedzialności karnej nieletnich
2. Zaznajomienie uczniów z Konwencją Praw Dziecka 3.
Współpraca z policją, sądem, kuratorami sądowymi
|
Pedagog we współpracy z policją
Wychowawcy
|
Według planu pracy
|
|
11. Bezpieczeństwo
w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych.
|
1. Przeprowadzenie lekcji na temat Cyberprzemocy
2. Spektakle teatralne
3. Przeprowadzenie szkolnego konkursu oraz akcji
bezpiecznego Internetu na temat netykiety
|
Wychowawcy, pedagog oraz na lekcjach informatyki
Pedagog szkolny z wychowawcami II-III
|
Według planu pracy
|
|
12.Zapobieganie
wagarom i używaniu przez uczniów wulgaryzmów
|
1. Przeprowadzenie rozmów z uczniami i rodzicami na temat
wagarowania
2. Informowanie rodziców o nieusprawiedliwionych
nieobecnościach ucznia
. Przeprowadzenie pogadanek na lekcjach wychowawczych na
temat „savoir-vivru”
4. Przypomnienie uczniom szkolnych kryteriów oceniania
zachowania ujętych w WZO
5. Opracowanie i przyjęcie kontraktów klasowych
|
Wychowawcy, pedagog, nauczyciele innych przedmiotów
|
Na bieżąco
|
|
14. Wspieranie uczniów
i rodziców
|
1. Informowanie rodziców o możliwości starania się o pomoc
socjalną(UG)
2. Poszukiwanie sponsorów na realizację nieodpłatnych
obiadów dla uczniów w trudnej sytuacji materialnej
3. Przekazywanie informacji rodzicom o instytucjach
wspierających
4. Zorganizowanie opieki świetlicowej dla uczniów
oczekujących na zajęcia lub odjazd do domu
|
Wychowawcy klas, pedagog, Dyrektor, opiekunowie świetlicy
|
Na bieżąco
|
XII. OCZEKIWANE
EFEKTY
Z planem działań nierozerwalnie połączone są
zakładane efekty działalności wychowawczo -profilaktycznej
Przy realizacji powyższego planu programu
wychowawczo-profilaktycznego zakładamy, że :
·
Uczeń umie okazać sympatię i przyjaźń, jest otwarty
i życzliwy,
·
Uczeń ma poczucie własnej wartości, ceni innych,
liczy się z ich zdaniem, szanuje rodziców,
·
Uczeń jest dobrym kolegą,
·
Uczeń zna symbole narodowe i regionalne, rozumie
ich znaczenie, wie jak się wobec nich zachować,
·
Uczeń potrafi korygować własne postępowanie i
postawy zgodnie z normą moralną i społeczną,
·
Uczeń samodzielnie dokonuje oceny i samooceny,
·
Uczeń umie obdarzyć innych zaufaniem,
·
Uczeń rozpoznaje postawy negatywne społecznie i nie
akceptuje ich,
·
Uczeń jest świadomy zagrożeń wynikających z
uzależnienia od papierosów, alkoholu, narkotyków,
·
Uczeń potrafi radzić sobie z uzależnieniem, znaleźć
pomoc,
·
Uczeń potrafi prawidłowo funkcjonować w środowisku
cyfrowym, w szczególności w tzw. nowych mediów,
·
Uczeń radzi sobie ze stresem, rozpoznaje i wyraża
swoje emocje.
·
Uczeń włącza się w prace samorządu klasowego i
szkolnego,
·
Uczeń angażuje się w działalność wolontariatu,
·
Uczeń bierze aktywny udział w uroczystościach
szkolnych,
·
Zna zagrożenia dla swojego zdrowia i potrafi
ustrzec się przed uzależnieniami,
·
Przestrzega zasad bezpieczeństwa własnego i innych,
·
Dba o czystość, higienę, stosuje zasady zdrowego
żywienia,
·
Dba o najbliższe środowisko i chce pracować na jego
rzecz,
·
Zdaje sobie sprawę z użyteczności kształcenia,
·
Potrafi nawiązać więzi nieformalne z wychowawcą,
Dyrektor szkoły na bieżąco
nadzoruje realizacji programu wychowawczo- profilaktycznego szkoły oraz warunki
do jego realizacji poprzez min.;
·
Wspieranie samorządności i samodzielności uczniów,
·
Wspieranie nauczycieli w procesie
dydaktyczno-wychowawczym,
·
Zapewnienie właściwych warunków do prowadzenia
procesu dydaktyczno-wychowawczego,
·
Tworzenie warunków do kultywowania tradycji i
kultury,
·
Umożliwienie działania na terenie szkoły
wolontariatu, stowarzyszeń i organizacji młodzieżowych, i innych organizacji
wspierających proces wychowania.
XIII. ZATWIERDZENIE
PROGRAMU
Program będzie poddany
ewaluacji na zakończenie roku szkolnego 2017/18.
Program jest zapisem
swoistych oczekiwań i przewidywań dotyczących efektów wychowania szkolnego. Nie
jest dokumentem zamkniętym, może ulegać zmianom wraz ze zmieniającą się
rzeczywistością wychowawczą szkoły.
Szkolny program wychowawczo -profilaktyczny 2017/2018 Gimnazjum
Publicznego w Żmudzi , zaakceptowany przez Samorząd Uczniowski, przyjęty do
realizacji wspólną Uchwałą Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej w dniu 27.09 2017 rok
XIV. ZAŁĄCZNIKI DO PROGRAMU
ANKIETA DLA UCZNIA
Drodzy uczniowie. Ankieta, którą macie przed sobą, służy do
zebrania opinii na temat wartości przez Was znanych i cenionych. Bardzo proszę
, abyś odpowiadał/a tak jak myślisz bez względu na to, co mogą powiedzieć inni
ludzie, ponieważ każdy ma prawo mieć własne zdanie.
Jeżeli czegoś nie zrozumiesz poproś o pomoc osobę
przeprowadzającą ankietę.
Przeczytaj uważnie każde zdanie i wyraź swoją opinię.
I.
Usystematyzuj wszystkie wartości w skali od 1 do
10 ( 1 to najważniejsze według Ciebie, 10- najmniej ważne)
1.
|
MIŁOŚĆ
|
|
2.
|
ZAUFANIE
|
|
3.
|
SPRAWIWDLIWOŚĆ
|
|
4.
|
WIARA
|
|
5.
|
SZCZEROŚĆ
|
|
6.
|
WIEDZA
|
|
7.
|
PIENIĄDZE
|
|
8.
|
TOLETANCJA
|
|
9.
|
PUNKTUALNOŚĆ
|
|
10.
|
WYGLĄD
|
|
11.
|
PRAWDA
|
|
12.
|
LOJALNOŚĆ
|
|
13.
|
ODWAGA
|
|
14.
|
DOBRO
|
II.
Z kim
rozmawiasz o wartościach ( zaznacz 1 odpowiedź)?
z rodzicami
z rodzeństwem
z
przyjaciółką/ przyjacielem
z
nauczycielem
z nikim
III.
Czym jest dla Ciebie „ mądrość” ( wyjaśnij
tak jak czujesz)?
..................................................................................................................................................
IV.
Co cenisz u swoich rodziców?
....................................................................................................................................................
V.
Człowiek wartościowy to ten, który ( podkreśl
2 możliwości):
·
ma władzę
·
ma pieniądze
·
jest ładny
·
poświęca
się dla innych
·
sumiennie wypełnia swoje obowiązki
VI.
Czy
zdarza Ci się oceniać siebie (podkreśl odpowiedź)
a) tak, często b) od czasu do czasu c)
nie, nigdy
VII.
Jestem ... ( uporządkuj od 1 do 7, 1 to
najważniejsza cecha, 7- najmniej ważna):
1.
|
KOLEZEŃSKI/A
|
|
2.
|
PUNKTUALNY/A
|
|
3.
|
OBOWIĄZKOWY/A
|
|
4.
|
UCZCIWY/A
|
|
5.
|
WYROZUMIAŁY/A
|
|
6.
|
PRACOWITY/A
|
|
7.
|
SPRAWIEDLIWY/A
|
|
8.
|
VIII.
Wybierz i podkreśl 3 cechy właściwe Tobie:
kłótliwy/a
uczynny/a
niecierpliwy/a
brzydki/a
dowcipny/a
towarzyski/a
nie lubiany/a
IX.
Jakim
człowiekiem chcesz być?
......................................,
..........................................., ...............................................,
X.
Do
osiągnięcia jakich celów w życiu będziesz dążył (dążyła)?
.....................................,
..........................................., .................................................,
płeć : CH,
DZ ( zakreśl właściwe)
Dziękujemy za
wypełnienie ankiety
ANKIETA DLA RODZICÓW
Ankieta, o wypełnienie, której
Pana/Panią prosimy, ma charakter anonimowy. Jej celem jest poznanie opinii
rodziców na temat funkcjonowania szkoły
oraz rodzicielskimi oczekiwaniami wychowawczymi wobec ich dzieci.
Badanie jest elementem stworzenia
programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły. Aby osiągnąć cel badawczy
ważne jest uzyskanie informacji i opinii nie tylko od samych nauczycieli, ale
również rodziców. W związku z tym uprzejmie prosimy o wypełnienie poniższego
kwestionariusza.
1. W zachowaniu współczesnej młodzieży
najbardziej niepoki Pana/Panią?
a) sięganie po narkotyki
b) sięganie po alkohol
c) chuligaństwo
d) dopuszczanie się przestępstw
e) rozwiązłość seksualna
f) nieprzywiązywanie wagi do
tradycyjnych wartości
g) brak wzorców akceptowanych społecznie
h) nie przejmowanie się swoją
przyszłością
i)
inne
(jakie?)…………………………………..
Prosimy o wybór jednej odpowiedzi
2. Czy Pana/Pani zdaniem nauczyciele szybko
reagują na ryzykowne zachowania uczniów (np. sięganie po używki)?
a) zdecydowanie nie
b) raczej nie
c) raczej tak
d) zdecydowanie tak
e) nie ma takich zachowań
Prosimy o wybór jednej odpowiedzi
3. Czy szkoła pomaga rozwijać
zainteresowania i aspiracje Pana(i) dziecka?
a) zdecydowanie nie
b) raczej nie
c) raczej tak
d) zdecydowanie tak
Prosimy o wybór jednej odpowiedzi
4. Czy w szkole we właściwy sposób
szerzona jest idea zdrowego stylu życia?
a) zdecydowanie nie
b) raczej nie
c) raczej tak
d) zdecydowanie tak
Prosimy o wybór jednej odpowiedzi
5. Czy Państwa zdaniem dziecko ma
poczucie własnej wartości, zna swoje mocne strony i potrafi je wykorzystać?
a) Tak
b) Nie
c) Nie wiem
6. Czy mają Państwo poczucie, że
uczniowie tej szkoły są dobrze przygotowani do funkcjonowania w dalszym życiu?
a) zdecydowanie nie
b) raczej nie
c) raczej tak
d) zdecydowanie tak
Prosimy o wybór jednej odpowiedzi
7.
Jakie
umiejętności Państwa zdaniem są za najważniejsze dla Waszego dziecka w jego
dalszej nauce i pracy?(może Pan(i) zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź –
maksymalnie 5)
a.
przyjmowanie odpowiedzialności za swoje
postępowanie
b.
umiejętność twórczego rozwiązywania problemów
c.
współdziałanie w zespole
d.
działanie i funkcjonowanie na bazie obowiązujących
norm
e.
przyjmowanie odpowiedzialności za swoją dalszą
naukę
f.
poprawne posługiwanie się językiem polskim
g.
sprawne posługiwanie się językiem obcym
h.
rozwiązywanie konfliktów w sposób negocjacyjny
i.
rozwijanie własnych zainteresowań i uzdolnień
j.
inne (jakie?)……………………………………………………………
8. Czy szkoła umożliwia wystarczający
dostęp do następujących form wsparcia rodziców w wychowaniu?
a) pomoc pedagoga lub psychologa
szkolnego
b) prowadzenie warsztatów
psychologicznych doskonalących umiejętności wychowawcze
c) pomoc poradni
psychologiczno-pedagogicznej
d) opieka socjalna
e) udzielanie rad i wsparcia przez
nauczycieli (wychowawców) w sytuacjach problemowych
f) udzielanie rad i wsparcia przez
nauczycieli (wychowawców) w sytuacjach problemowych
g) inne (jakie?)………………………………………………………………..
Dziękujemy
za wypełnienie ankiety
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz