Program wychowawczo - profilaktyczny


PROGRAM
WYCHOWAWCZO –PROFILAKTYCZNY
GIMNAZJUM PUBLICZNEGO
W ŻMUDZI
2017/1019



„ Nie zawsze możemy kształtować lepszą przyszłość dla naszych dzieci, ale zawsze powinniśmy kształtować nasze dzieci dla czekającej je przyszłości”
F.D.Roosvelt










Spis treści



I. WPROWADZENIE


Rodzice są pierwszymi wychowawcami swoich dzieci, nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i harmonijny rozwój, a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na potrzeby drugiego człowieka.

WYCHOWANIE
Proces wspomagania dziecka w rozwoju, ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości: fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej.

PROFILAKTYKA
Proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.

Profilaktyka w szkole powinna być realizowana w oparciu o Szkolny ProgramWychowawczo – Profilaktyczny, dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów
i lokalnego środowiska. Program ten powinien być programem różnorodnych działań, które nie mogą być zredukowane tylko do zajęć edukacyjnych, powinien być programem działań opartych na modelu proponowanym przez współczesną profilaktykę, jej koncepcje czynników ryzyka i czynników chroniących.

Program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klaspodczasgodzin
z wychowawcą we współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogiem,
i pozostałymi pracownikami szkoły, w zależności od stanu zasobów, potrzeb klasy oraz przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

Profilaktyka winna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z wiedzą i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowość młodego człowieka. Nie wolno ich rozdzielać, gdyż wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w której zapisane jest doświadczenie.

II. PODSTAWY PRAWNE- GŁÓWNE ZAŁOŻENIA, CELE I ZADANIA WYNIKAJĄCE Z NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ


PROGRAM WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY ZGODNY Z AKTUALNYMI PRZEPISAMI PRAWA
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59) ogłoszona 11 stycznia 2017 r.
Art. 26 - program wychowawczo-profilaktyczny
Art. 26. 1. Szkoły oraz placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3–5, 7 i 8, realizują program wychowawczo--profilaktyczny obejmujący:
1) treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, oraz
2) treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do przedszkoli i szkół dla dorosłych.
Art. 84. 1. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki.
2. Do kompetencji rady rodziców, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 56 ust. 2;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
3. Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26, program ten ustala dyrektor szkoły lub placówki w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły lub placówki obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
4. W szkołach i placówkach, w których nie tworzy się rad rodziców, program wychowawczo-profilaktyczny szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26, uchwala rada pedagogiczna.
5. W szkołach i placówkach publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne oraz w szkołach i placówkach niepublicznych program wychowawczo-profilaktyczny szkoły lub placówki, o którym mowa             w art. 26, ustala organ wskazany w statucie szkoły lub placówki.

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017r. poz. 356).
3. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej – art. 72.
4. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Opracowano na podstawie Dz. U.             z 2004 r. Nr 256, poz. 2572)
5. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 sierpnia 2015 r. W sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
6. Rozporządzenie MENiS z dnia 09.02.2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 10 z 2002., poz. 96
7. Rozporządzenie MEN z 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. poz. 703).
8. Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r
9. Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
10. Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
11. Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
12. Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii
13. Konwencja o Prawach Dziecka.
14. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.

III. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO


Program wychowawczo- profilaktyczny powstał w oparciu o:
a. Zadania zawarte w podstawie programowej dla gimnzajum;
b. Analizę potrzeb i oczekiwań uczniów oraz rodziców;
c. Wnioski wypływające z analizy pracy nauczycieli.

1.     Zadania programu


2.      Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej.
3.      Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia.
4.      Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu.
5.      Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, wrażliwości na potrzeby innych, uczciwości, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi.
6.      Edukacja proekologiczna.

2. Diagnoza środowiska szkolnego i sytuacji wychowawczej


Każdego roku przeprowadzana jest diagnoza środowiska, analizuje się potrzeby i zasoby szkoły z obszaru wychowania i profilaktyki w szkole na podstawie:

  • spostrzeżeń wychowawcy na temat klasy,
  • ankiety skierowanej do rodziców na temat ich oczekiwań dotyczących realizacji treści profilaktycznych i wychowawczych,
  • obserwacji bieżących zachowań uczniów na terenie szkoły,
  • analizy uwag wpisanych do dziennika.

W wyniku przeprowadzonej diagnozy wyróżniono następujące obszary wymagające szczególnej uwagi w procesie wychowawczo-dydaktycznym :

  • występuje konieczność rozszerzenia działań na rzecz profilaktyki uzależnień,
  • w niektórych przypadkach nierespektowane są przez uczniów normy społeczne, tym występują zachowania agresywne – zachodzi konieczność rozszerzenia działań na rzecz profilaktyki przemocy.

Przy opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły uwzględniono:

  • dotychczasowe doświadczenia szkoły,
  • propozycje dotyczące treści o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, autorstwa rodziców, uczniów i nauczycieli,
  • analizę sytuacji wychowawczej, w tym zagrożeń uzależnieniami,
  • przewidywane zmiany w szkole i środowisku uczniów, które w najbliższej przyszłości będą miały wpływ na proces wychowania.


3. Realizacja celów programu


Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej

Zadania programu
Spodziewane efekty
Metody realizacji
Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej
·         Poznanie przez uczniów symboli narodowych,
·         poznawanie przez uczniów najbliższej okolicy, stolicy i innych miast polskich,
·         poznawanie sylwetek słynnych Polaków,
·         Uczestnictwo w uroczystościach o charakterze szkolnym i państwowym,
·         prowadzenie kroniki szkolnej,
·         pogadanki w czasie godziny wychowawczej
Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia
·         Znajomość zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach ze szczególnym zwróceniem uwagi na bezpieczną drogę do szkoły,
·         znajomość zasad bezpieczeństwa pożarowego,
·         wdrażanie uczniów do przestrzegania podstawowych zasad bezpiecznego zachowania się w czasie lekcji, przerw, zajęć pozalekcyjnych, w drodze do szkoły i ze szkoły,
·         uczenie prawidłowych zachowań w razie np. pożaru, wypadku, kradzieży,
·         zapoznanie dzieci z właściwym zachowaniem na wypadek alarmu
·         prowadzenie zajęć wychowania komunikacyjnego,
·         spotkania z policjantami,
·         spotkania ze strażakami


Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu
·         Korygowanie wad postawy,
·         kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie,
·         zwracanie uwagi na utrzymanie higieny ciała,
·         stosowanie zasad zdrowego stylu życia, odżywiania,
·         wdrażanie uczniów do umiejętnego organizowania warsztatu pracy i zachowania higieny psychicznej,
·         ukazywanie szkodliwości tzw. używek dla rozwoju psychofizycznego człowieka,
·         kształcenie umiejętności krytycznego wyboru informacji medialnych, zagrożeń ze strony mediów, skutków uzależnień od telewizji, Internetu, gier komputerowych,
·         zapoznanie z optymalnym rozkładem posiłków w ciągu doby,
·         przedstawienie pozytywnego albo szkodliwego wpływu niektórych pokarmów na zdrowie człowieka,
·         poznanie zasad zdrowego odżywiania się i ich wpływu na zdrowie i kondycję fizyczną
·         Realizacja zajęć wychowania fizycznego,
·         lekcje przedmiotowe i zajęcia realizujące edukację zdrowotną,
·         pogadanki na godzinach wychowawczych,
·         organizacja czynnego wypoczynku w czasie wolnym, konkursy/działania dotyczące zdrowego stylu życia,
·         organizowanie projektów,
·         lekcje wychowania fizycznego i zajęcia szkolnego koła sportowego,
·         organizowanie zajęć w terenie, wycieczek pieszych, rowerowych,
·         spotkania z pielęgniarką,
·         projekcja filmów na temat profilaktyki uzależnień
Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, wrażliwości na potrzeby innych, uczciwości, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi
·         Wdrażanie do poszanowania odmienności innych w sferze wiary, poglądów, upodobań i zainteresowań, wyglądu zewnętrznego, sytuacji materialnej itd.,
·         uczenie wrażliwości na potrzeby innych, przyswajanie sobie podstawowych zasady tolerancji,
·         organizowanie pomocy koleżeńskiej,
·         eliminowanie ściągania, wyręczania się innymi, wykorzystywania innych,
·         poznanie elementarnych norm współżycia społecznego w grupie rówieśniczej
·         Kontakty z rodzicami, apele profilaktyczne,
·         pogadanki,
·         dyskusje

 Edukacja proekologiczna
·         Umiejętność obserwowania przyrody,
·         uświadomienie odpowiedzialności za środowisko,
·         poznanie współzależności między człowiekiem, a środowiskiem naturalnym
·         Wycieczki po okolicy, spotkania z  przedstawicielami ZLPK,
·         udział w akcjach: Sprzątanie świata, Dzień Ziemi




Zalecane formy prowadzenia działalności profilaktycznej w szkole:
·         interaktywnych wykładów, warsztatów, treningów umiejętności, projektów, debat, szkoleń,
·         spektakli teatralnych, spotów, kampanii społecznych, happeningów, pikników edukacyjnych lub w innych formach uwzględniających wykorzystanie aktywnych metod pracy.


4. Instytucje i osoby mogące wesprzeć szkolne działania profilaktyczne:


1.         Rada Pedagogiczna (różne formy dokształcania – pogłębienie wiedzy na temat uzależnień, przemocy i agresji, komunikacji, zbilansowanej diety).
2.         Pedagog/psycholog szkolny.
3.         Rodzice.
4.         Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
5.         Niepubliczny Ośrodek Opieki Zdrowotnej „Amimed” w Żmudzi.
6.         Biblioteka szkolna.
7.         Biblioteka gminna.
8.         Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.
9.         Parafia.
10.     Policja.
11.     Straż Graniczna.
12.     Kurator sądowy.
13.     Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna w Chełmie.
14.     Kuratorium Oświaty w Lublinie, Komenda Wojewódzka Policji
w Lublinie oraz Parlament Dzieci i Młodzieży Województwa Lubelskiego.

5. Opracowanie programu:


Pedagog szkolny w porozumieniu z:
1. Dyrektorem szkoły
2. Przedstawicielami Rady Pedagogicznej
3. Przedstawicielami Samorządu Uczniowskiego
4. Przedstawicielami Rady Rodziców

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. MISJA SZKOŁY


Misją naszej szkoły jest wykreowanie człowieka, który potrafi odróżnić dobro od zła oraz czuje się odpowiedzialny za siebie i innych. Kształtujemy wrażliwość na potrzeby innych ludzi i poczucia świadomości istnienia obok drugiego człowieka. Wyposażamy ponadto uczniów w wiedzę i umiejętności umożliwiające im wszechstronny rozwój osobowy, który jest głównym celem wychowawczym naszej szkoły. Wychowujemy uczniów w duchu uniwersalnych wartości moralnych, tolerancji, humanistycznych wartości, patriotyzmu, solidarności, demokracji, wolności i sprawiedliwości społecznej. Kultywujemy tradycje oraz ceremoniał szkolny. Pracujemy z młodzieżą w oparciu o nowoczesne programy kształcenia ogólnego i stosujemy efektywne technologie nauczania, a także kształcenia. Wychowujemy człowieka sprawnego w zakresie posługiwania się technologią informacyjną.  Przygotowujemy młodzież do świadomego i racjonalnego funkcjonowania w świecie ludzi dorosłych oraz do pełnienia ważnych ról społecznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. MODEL ABSOLWENTA GIMNAZJUM PUBLICZNEGO W ŻMUDZI


  1. Jest aktywny i twórczy, umie właściwie wyrazić swoje opinie, uczucia i sądy.
  2. Jest ciekawy świata i umie się w nim znaleźć.
  3. Jest wrażliwy na otaczającą go przyrodę i piękno natury oraz potrafi dostrzec świat jako sacrum, gdzie wszystko jest powiązane, a człowiek jest odpowiedzialny za zachowanie tej harmonii.
  4. Dba o kulturę języka i zachowania.
  5. Rozróżnia dobro i zło w oparciu o system wartości etycznych i moralnych.
  6. Jest rozważny, odpowiedzialny za siebie, wrażliwy na potrzeby innych, szanuje drugiego człowieka, wychowany w rodzinie i dla niej.
  7. Jest tolerancyjny, wychowany w duchu patriotyzmu, samorządności i demokracji           z uwzględnieniem praw człowieka oraz dobrze rozumianej idei wolności.
  8. Ma szerokie zainteresowania i pasje poznawcze, otwarty na nowe możliwości oraz rozwój własnych talentów dla dobra innych.
  9. Potrafi i chce podejmować wybory sprzyjające zachowaniu szeroko pojętego zdrowia.
  10. Umie świadomie korzystać ze środków masowej komunikacji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. UCZESTNICY PROGRAMU


Program wychowawczo-profilaktyczny jest realizowany w oparciu o współpracę rodziców, uczniów i nauczycieli.

Współodpowiedzialni za wszechstronny rozwój osobowości ucznia są wszyscy uczestnicy programu:
Rodzice:
·         mają prawo do wychowania zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi i moralnymi, jeśli nie są one w sprzeczności z prawami dziecka;
·         znają i akceptują program wychowawczy proponowany przez szkołę;
·         wspierają dziecko we wszystkich jego poczynaniach i zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa;
·         wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą;
·         aktywnie uczestniczą w życiu szkoły;
·         dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci
·         Wychowawcy klas:
• dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptacji ucznia w klasie;
• wspierają rozwoju uczniów i usamodzielniania się;
• prowadzą dokumentacji nauczania;
• opracowują i realizują Program Wychowawczo-Profilaktyczny;
• koordynują pracę wychowawczo - profilaktyczną w zespole klasowym;
• dokonują rozpoznanie sytuacji rodzinnej i osobistej ucznia;
• podejmują działania w przypadkach przemocy wobec niego, zaniedbań opiekuńczych, ujawnionych nałogów;
• wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno - pedagogiczną uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
• informują rodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
• integrują i kierują zespołem klasowym;
• wykorzystują potencjał grupy do wspierania jej członków, oceniają zachowania uczniów;
• wdrażają do samooceny postępów w zachowaniu, nadzorują realizację obowiązku nauki / obowiązku szkolnego;
• promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów;
• inspirują pracę zespołową w klasie, przydzielają zespołom zadania na rzecz klasy, szkoły i środowiska oraz wspólnie oceniają stopień ich realizacji;
• współdziałają z nauczycielami uczącymi w klasie;
• współpraca z rodzicami; włączanie ich w sprawy programowe i organizacyjne klasy;
• współpracują z dyrekcją szkoły, pedagogiem, pielęgniarką;
• współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka, policją, poradnią psychologiczno - pedagogiczną, sądami rodzinnymi;


Nauczyciele:
• oddziałują wychowawczo na uczniów niezależnie od przypisanych im funkcji dydaktycznych;
• odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole, podczas wyjść i wyjazdów szkolnych;
• udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów, informują o potrzebach związanych z problemami w nauce oraz o przejawianych zdolnościach;
• wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania;
• inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, aktywności i samodzielności;
• kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu;
• reagują na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań;
• dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażując w życie klasy wszystkich uczniów;
• wspólnie z pedagogiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów, dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia;
• współtworzą atmosferę życzliwości i zrozumienia, budzą szacunek swoją wiedzą, kompetencją i postawą;
• proponują uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i poza nią;
• realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;

Uczniowie, Samorząd Uczniowski:
          przestrzegają regulaminu szkoły;
          współorganizują imprezy i akcje szkolne;
          znają i przestrzegają norm zachowania obowiązujących członków społeczności szkolnej;
          akceptują innych uczniów i szanują ich prawa, wydają opinie w przypadku przyznawanych kar zgodnie ze Statutem Szkoły;
          współtworzą społeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do samorządności;
          kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni;
          prowadzą zdrowy tryb życia dbają o swoje środowisko;
          mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej;
·         realizują działania Koła Wolontariatu;
          uczestniczą w opiniowaniu dokumentów szkolnych (Statut Szkoły, Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny);




Środowisko lokalne:
- pomoc w oddziaływaniach profilaktycznych i wychowawczych:
1.      Rada Pedagogiczna.
2.      Pedagog/ psycholog szkolny.
3.      Rodzice.
4.      Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Dubience.
5.      Sąd Rejonowy Wydział Rodzinny i Nieletnich.
6.      Kurator sądowy, kurator społeczny.
7.      Policja.
8.      Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
9.      Niepubliczny Ośrodek Opieki Zdrowotnej „AMIMED” w Żmudzi.
10.  Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.
11.  Biblioteka Szkolna.
12.  Biblioteka Gminna.
13.  Parafia.
14.  Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Chełmie.
15.  Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.
16.  Kuratorium Oświaty w Lublinie.
17.  Straż Graniczna.

Inne instytucje współpracujące ze szkołą przy realizacji programu (poradnie specjalistyczne, stowarzyszenia i instytucje wspierające działania ekologiczne i promujące zdrowy styl życia).

Realizowane programy, podejmowane akcje, przedsięwzięcia o charakterze wychowawczo – profilaktycznym.
1. Realizacja Programu „ Bezpieczna droga do szkoły”.
2. Akcje:
• „Sprzątanie Świata”,
• „Dzień Ziemi”,
• Zbiórka surowców wtórnych
3. Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej.
4. Program „#Komórkomania”.
5. Program edukacyjny „Trzymaj formę”.
6. Programy edukacji antynikotynowej ph. „Nie pal przy mnie proszę,”, „Znajdź właściwe rozwiązanie,.
8. Konkurs wiedzy o uzależnieniach dla klas II-III.
9. Realizowanie kalendarza imprez i uroczystości szkolnych zgodnie z harmonogramem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO


Cele główne:
Działalność wychowawczo-profilaktyczna w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
1) fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy                        i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych;
2) psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności;
3) społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych;
4) aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia
5) wszechstronnego, harmonijnego rozwoju emocjonalnego i społecznego ucznia (rodzina, szkoła, środowisko lokalne).
6) właściwych postaw wobec zdrowia fizycznego i psychicznego.
7) zaznajomienie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowych reakcji na te zagrożenia.
8) edukacja uczniów, rodziców i pracowników szkoły w zakresie uzależnień (alkohol, narkotyki, dopalacze, papierosy, e-papierosy leki psychotropowe)
9) przeciwdziałanie przemocy i agresji.
10) współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym .
11) kształtowania wśród uczniów postawy tolerancji i otwartości wobec odmienności przekonań, postaw i wartości.

Cele szczegółowe:
1) budowanie postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia;
2) kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu;
3) wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą lub placówką oraz społecznością lokalną;
4) kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami;
5) wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów;
6) modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.
7) Wychowanie do wartości. Kształtowanie postaw.
8) Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży
9) Ograniczenie zachowań agresywnych i przemocy w szkole.
10) Wzmacnianie poczucia własnej wartości
11) Wykształcenie asertywnych postaw zachowań uczniów.
12) Wzbudzanie w uczniach poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie
13) Rozpoznawanie oznak stresu oraz sposobów radzenia sobie z nim
14) Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z napięciem pojawiającym się w trudnych sytuacjach.
15) Kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków i substancji,               o których mowa w § 1 ust. 2, przez uczniów i wychowanków, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych;
16) Doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych;
17) Propagowanie zdrowego stylu życia
18) Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań, ograniczenie zjawisk agresji wśród uczniów.
19) Wskazywanie konstruktywnych sposobów spędzania wolnego czasu.

Priorytety polityki oświatowej 2017/2018:
1. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
2. Podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej.
3. Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych.
4. Wprowadzanie doradztwa zawodowego do szkół i placówek.
5. Wzmacnianie wychowawczej roli szkoły.
6. Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VII. ZADANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO (WSDZ)


Cele programu WSDZ:
1. Rozwijanie aktywności poznawczej uczniów w kierunku właściwej samooceny swoich możliwości psychofizycznych.
2. Poznawanie przez młodzież własnej osobowości w określaniu przydatności zawodowej.
3. Kształtowanie świadomych decyzji w wyborze zawodu i szkoły.
4. Aktywizowanie uczniów do poznawania różnych grup zawodowych.
5. Inspirowanie młodzieży do poznawania kierunków kształcenia i wymagań edukacyjnych       w szkołach średnich.
6. Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, przełamywanie barier środowiskowych (miasto-wieś) oraz kształtowanie właściwych relacji społecznych.
7. Poznawanie rynku pracy oraz zjawisk reorientacji, mobilności zawodowej i bezrobocia.
8. Aktywizowanie rodziców w proces wychowawczy dziecka dotyczący wyboru zawodu          i właściwej szkoły średniej.
9. Włączanie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w proces orientacji i doradztwa zawodowego w szkole.
10. Prowadzenie diagnozy środowiska szkół średnich (ranking) i dostosowanie ofert edukacyjnych do potrzeb uczniów oraz do zmian na rynku pracy.

W ramach pracy z nauczycielami:
·         określenie zadań dotyczących orientacji i poradnictwa zawodowego w ramach programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
·         realizacje działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej                i przyszłego pracownika,
·         prowadzenie zróżnicowanych metod aktywnego poznania zawodów, osobowości                 i kierunków kształcenia oraz rynku pracy,
·         zapoznawanie się z zawodami przyszłości na rynku krajowym,
·         współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i Urzędem Pracy w zakresie orientacji zawodowej.

W ramach pracy z uczniami:
·         poznawanie różnych zawodów,
·         autodiagnozę preferencji i zainteresowań zawodowych w odniesieniu do specyfikacji wybieranych zawodów,
·         konfrontowanie własnej samooceny z wymaganiami szkół i zawodów,
poznawanie struktury i warunków przyjęć do szkół średnich (logowanie internetowe),
         analizę potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na lokalnym, krajowym                                      i unijnym rynku pracy,
·         grupowe zajęcia aktywizujące prawidłowy wybór zawodu i szkoły (np. warsztaty, treningi),
·         wskazywanie możliwości uzyskania kwalifikacji zawodowych w systemie pozaświatowym,
·         kształtowanie umiejętności świadomego i realistycznego wyboru i poszukiwania pracy.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VIII. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI


1.     Podstawa prawna:


Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572,                   z późn. zmianami)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego                                                    w poszczególnych typach szkół. (Dz. U. z 2002r. Nr 51, poz. 458 z późn. zmianami)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 4 z 15 stycznia 2009 r. poz. 17)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zmianami)

Procedura została stworzona w celu:
1. sprecyzowania systemu kontaktów nauczycieli z rodzicami/ prawnymi opiekunami uczniów;
2. usprawnienia współpracy między szkołą i rodzicami;
3. ujednolicenia sposobu współdziałania nauczycieli i rodziców we wszystkich klasach;
4. ułatwienia monitorowania ustalonych zasad współpracy.

2.     Zasady współpracy


1. Współdziałanie nauczycieli i rodziców/prawnych opiekunów ma prowadzić do stworzenia możliwie najlepszych warunków wszechstronnego rozwoju dziecka.
2. Współpraca jest prowadzona na zasadzie wzajemnego szacunku i rozumienia racji obu stron, co oznacza, że:
a) szkoła wspomaga rodziców w wychowaniu, nie naruszając wyznawanych przez nich wartości;
b) rodzice współtworzą, znają i akceptują szkolny system wychowawczy.
3. Nauczyciele i rodzice wymieniają się informacjami o potrzebach oraz intelektualnych                    i fizycznych możliwościach dziecka.
4. Wszystkie informacje przekazywane są rzeczowo, szczerze i życzliwie.
5. Ewentualne konflikty między nauczycielami i rodzicami rozwiązywane są w atmosferze wzajemnego zrozumienia.
6. Współpracujące strony przestrzegają przyjętych zasad.
Osobami uprawnionymi do współpracy z rodzicami są pracownicy pedagogiczni szkoły: dyrektor, nauczyciele, pedagog.

3.     Sposoby komunikowania się pracowników szkoły z rodzicami/prawnymi opiekunami:


a) spotkanie;
b) rozmowa telefoniczna (w sytuacji pilnej lub przypadku losowym);
c) notatka w dzienniczku lub zeszycie ucznia;
d) list wysłany za pośrednictwem sekretariatu szkoły;
e) zawiadomienie na tablicy informacyjnej w szkole;
f) wiadomość na stronie internetowej szkoły.

 

4.     Procedura kontaktów między rodzicami a szkołą


1. Uwagi i wnioski dotyczące pracy szkoły, ocen, zachowania uczniów, propozycji zmian itd. rodzice kierują najpierw do wychowawcy klasy, nauczyciela przedmiotu lub pedagoga szkolnego.
2. Jeśli problem nie został rozwiązany przez nauczyciela, rodzice przedstawiają go dyrektorowi szkoły .
3. Dyrektor nie przyjmuje uwag i wniosków rodziców, jeżeli nie poinformowali oni wcześniej żadnej z osób wspomnianych punkcie 1. Zastrzeżenie to nie obowiązuje, jeśli rodzic nie ma możliwości skontaktowania się z wychowawcą, nauczycielem lub pedagogiem oraz                              w drastycznych sytuacjach.


IX. MONITOROWANIE PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO SZKOŁY


1. Przyglądanie się rezultatom realizowanych zadań,
2. Dyskusja z odbiorcami działań,
3. Badanie wyników naszych działań,

Sposoby monitorowania:
·         podsumowanie spotkania, imprezy,
·         notowanie spostrzeżeń na dużym arkuszu papieru,
·         kronika klasy,
·         krótkie ankiety do uczniów, nauczycieli, rodziców badające ich opinie,
·         wydawane regularnie gazetki klasowe, szkolne,
·         karty samooceny wypełniane przez uczniów,
·         rozmowy z uczniami podczas godzin wychowawczych itp.

Jeśli to konieczne, należy wprowadzić poprawki, dokonywać zmian, przystosowywać program do stale zmieniających się potrzeb środowiska szkolnego.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X. EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO SZKOŁY


Przebieg pracy wychowawczo-profilaktycznej i jej efekty poddawane są systematycznej obserwacji i ocenie. Informacje na temat działania programu i jego efektów pochodzą od uczniów, rodziców i nauczycieli oraz służą doskonaleniu pracy i pomocy w opracowaniu kolejnej wersji programu.

Sposoby i środki ewaluacji:
  • obserwacja i analiza zachowań uczniów,
  • obserwacja postępów w nauce,
  • frekwencja na zajęciach dydaktycznych,
  • udział w konkursach.

Narzędzia ewaluacji:
  • obserwacja,
  • ankieta,
  • analiza szkolnej dokumentacji.

1.     Ocena skuteczności


Oceny programu dokonuje się na podstawie informacji i danych płynących z aktualnej diagnozy środowiska wychowawczego szkoły.
1) Analizuje się podejmowane przez nauczycieli działania w ramach realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo- Profilaktycznego poprzez kontrolę Planu Wychowawczego danej klasy, kontrolę dokumentacji pedagoga i psychologa szkolnego, monitorowanie dzienników lekcyjnych pod kątem realizacji działań profilaktycznych podczas lekcji przedmiotowych, kontrolę dzienników zajęć dodatkowych.
2) Skuteczność prowadzonych oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych sprawdzana jest poprzez analizę informacji zawartych w dziennikach poszczególnych oddziałów, danych klasyfikacyjnych, raportach ewaluacji wewnętrznej, innych dokumentach szkolnych.
3) Funkcjonowanie uczniów, ich zachowanie poddaje się obserwacji przez wychowawców, pedagoga, innych nauczycieli i pracowników szkoły.
4) Informacje na temat aktualnych problemów, oczekiwanej poprawy zachowań uczniów pozyskuje się na podstawie analizy wpisów przez nauczycieli uwag dotyczących zachowań uczniów w danym oddziale, jak również z rozmów z rodzicami.
5) Dokonaniu ewaluacji służą ponadto odpowiedzi rodziców, uczniów i nauczycieli na pytania ankietowe.
6) Na podstawie analizy zebranych danych wyciągane zostają wnioski dotyczące poprawy sytuacji problemowych i zalecenia w zakresie oddziaływań profilaktycznych na kolejny rok.

2. Przykładowe wskaźniki ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego:


1. ilościowe:
·         frekwencja uczniów na zajęciach lekcyjnych,
·         liczba uczestników zajęć pozalekcyjnych(% ogółu uczniów),
·         ilość prac wykonanych przez uczniów,
·         liczba uczniów z problemami wychowawczymi,
·         liczba uczniów przystępujących do konkursów, liczba laureatów,
·         ilość wycieczek organizowanych przez szkołę, liczba rodziców zaangażowanych                                 w pracę szkoły itp.

2. jakościowe:
·         aktywność uczniów na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
·         umiejętności, wiadomości, postawy uczniów,
·         samopoczucie uczniów w danej klasie, szkole,
·         przyczyny nieobecności uczniów na zajęciach,
·         postęp w zachowaniu i nauce,
·         współpraca ze środowiskiem lokalnym itp.



 

 

XI. SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY GIMNAZJUM PUBLICZNEGO W ŻMUDZI



 Harmonogram uroczystości w czasie roku szkolnego:
·         Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego,
·         rocznica wybuchu II wojny światowej,
·         Dzień Edukacji Narodowej,
·         Rocznica Odzyskania Niepodległości,
·         Święto 3 Maja,
·         Dzień Dziecka,
·         Dzień Sportu,
·         Uroczyste zakończenie roku szkolnego;



















 



2.     Ramowy harmonogram uroczystości szkolnych

Lp.

Uroczystość

Termin


Osoby odpowiedzialne za organizację
(np. oprawa artystyczna oraz dekoracje)
1.
Narodowe Czytanie utworu „Wesele”
Stanisława Wyspiańskiego
2. IX. 2017r.
Dyrektor, A. Siudak, M. Słoniec
2.
Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2017/2018
4.IX.2017r.
A. Siudak, A. Grabowska

3.
Bezpieczna droga do szkoły – spotkanie
z funkcjonariuszem Komisariatu Policji w Żmudzi
11 .IX .2017r.
M. Gorczycki
4.
15 września rocznica napaści Związku Sowieckiego na Polskę (17 IX)
15. IX .2017r.
A.Grabowska, A. Siudak
5.
Europejski Dzień Języków Obcych

IX. 2017r.
M. Olszewska
6.
Sprzątanie Świata (Trzeci weekend września 2017 r.)
IX .2017r.
Dyrektor,SU

7.
Dzień Polskiego Państwa Podziemnego
Koniec września
A. Grabowska
8.
Działania związane z realizacją Programu Rozwoju Czytelnictwa
IX-V 2017r.
D. Cymborska, M. Słoniec
9.
Dzień Edukacji Narodowej
13. X. 2017r.

M. Olszewska ( SU), K. Grabowska
10.
Dzień Papieski
16. X. 2017r.
R. Domińczuk, M. Słoniec

11.
Dzień Wszystkich Świętych /sprzątanie cmentarza wojennego/
X/XI 2017r.
M. Olszewska (SU), K. Grabowska, Wolontariat

12.
11 Listopada Narodowe Święto Niepodległości (pt)
11. XI. 2017r.
A. Grabowska, A. Siudak

13.
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka
XI 2017
Wychowawcy, M. Olszewska (SU, Rrzecznik Praw Ucznia)
14.
Andrzejki (czw)
30. XI 2017r.
L. Białowąs, SU

15.
Klasowe Mikołajki (śr)
6.XII. 2017r.
Wychowawcy klas, M. Olszewska (SU)

16.
Szkolny Tydzień Życzliwości
XII. 2017r.
A. Siudak, B. Łatwińska, R. Domińczuk

17.
Wigilia, Jasełka i dzielenie się opłatkiem (pt)
22. XII 2017r.
R. Domińczuk, D. Cymborska, M. Słoniec
                               
18.
Bezpieczne ferie

I. 2018r.
M. Olszewska (SU), K. Grabowska
19.
Zabawa karnawałowa (sb)
27 I 2018r.

Wychowawcy, SU
20.
Walentynki (śr)
14. II. 2018r.
M. Olszewska , K. Grabowska, A. Siudak

21.
Dzień Języka Ojczystego
II. 2018r.
M. Słoniec, D. Cymborska

22.
Dzień Bezpiecznego Internetu
II. 2018r.

Dyrektor, SU, Wolontariat
23.
Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych
1.III.2018r.
A. Grabowska
24.
Dzień Kobiet (czw)

8. III. 2018r.
M. Gorczycki/ SU
25.
Zasady zdrowego żywienia – profilaktyka zdrowotna
III. 2018r.
K. Grabowska, B. Łatwińska

26.
Dzień Samorządności (śr)
21. III. 2018r.
Dyrektor, M. Olszewska (SU)
27.
Misterium Męki Pańskiej, uroczysta Wielkanoc
III. 2018r.
R. Domińczuk, D. Cymborska, M. Słoniec

28.
Spotkanie katyńskie
IV. 2018r.
A. Grabowska, A. Siudak
29.
Bezpieczna szkoła – bezpieczny uczeń
IV. 2018r.
B. Łatwińska, M. Gorczycki, A. Grabowska

30.
Dzień Ziemi
IV. 2018r.

Dyrektor, SU, Wolontariat
31.
Konstytucja 3 Maja
V. 2018r.
A. Grabowska, A. Siudak

32.
Profilaktyka antyalkoholowa i nikotynowa
V. 2018r.
K. Grabowska, M. Olszewska (SU)

33.
Dzień Matki i Ojca (pt) Dzień Rodziny
25. V. 2018r.
M. Olszewska (SU), L. Białowąs

34.
Dzień Dziecka i Sportu
VI 2018r.
M. Gorczycki, A. Grabowska

35.
Bal gimnazjalistów. Pożegnanie absolwentów.
VI 2018r.
M. Gorczycki, A. Grabowska, M. Słoniec
36.
Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2017/2018 (pt)

22 VI 2018r.
A. Grabowska, A. Siudak





3.     Integracja i bezpieczeństwo

Zadanie szczegółowe
Uczeń zna, wie, potrafi...
Sposób realizacji
Odpowiedzialni
Termin realizacji
1. Kształtowanie tolerancyjnych postaw wobec innych
Rozumie prawo do odmienności kulturowej, religijnej; nie wartościuje ludzi na lepszych i gorszych; szanuje odmienne obyczaje, dostrzega potrzeby własne i innych
1. Pogadanki na lekcjach wychowawczych;
2. Organizowanie zajęć integracyjnych; klasowych
3. Udział w akcji WOŚP;
4. Organizowanie pomocy koleżeńskiej;
5. Wolontariat szkolny
6. Przedstawienia edukacyjno-profilaktyczne
Wychowawcy klas, katecheta , na lekcjach WDŻWR
Wg planu pracy
2. Kształtowanie postaw odpowiadających przyjętym normom
1. zna prawa i obowiązki;
2. szanuje kolegów i dorosłych;
3. potrafi komunikować się z innymi;
4. zachowuje się kulturalnie i z godnością.
1. Ćwiczenia w posługiwaniu się komunikatami typu JA;
2. Wdrażanie do używania form grzecznościowych i kulturalnego zachowania
Wszyscy nauczyciele
Kl. II-III
3.Negocjacyjne rozwiązywanie konfliktów
1. Argumentuje swoje zdanie i potrafi przyjąć słuszne argumenty;
2. dostrzega wartość pokojowego rozwiązywania
1. Wdrażanie do kultury rozmowy i dyskusji na wszystkich lekcjach;
2. Zawieranie kontraktów klasowych i odwoływanie się do tych zapisów;
Wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog
Cały rok
4. Kształtowanie odpowiedzialności za siebie i za innych
1. zna i przestrzega zapisów statutu i szkolnych regulaminów;
2. bierze odpowiedzialność za własne postępowania; 3. wspiera słabszych; 4. ostrzega o niebezpieczeństwie;
6. udziela pierwszej pomocy(powiadamia dorosłych o zdarzeniu); 7.zachowuje ostrożność w stosunku do obcych osób i nieznanych zwierząt; 8. zna podstawowe przepisy o ruchu drogowym
1. Zapoznanie ze szkolnymi regulaminami;
2. Zapoznanie z planem ewakuacji szkoły, sygnałami alarmowymi, instrukcją zachowania w razie ewakuacji;
3. Zapoznanie z przepisami bhp na zajęciach szkolnych
4. Pogadanki, dyskusje, scenki sytuacyjne, film;
5. Zapoznanie z przepisami ruchu drogowego;
6. Udział w konkursach, quizach itp.

Wychowawcy klas, pedagog, nauczyciele przedmiotów. Pielęgniarka, lekarz, Policja








Kl. II-III

4.     Zdrowy styl życia


Zadanie szczegółowe
Uczeń zna, wie, potrafi...
Sposób realizacji
Odpowiedzialni
Termin realizacji
1. Dbanie o higienę osobistą i higienę otoczenia
1. dba o czysty, schludny wygląd i higienę ciała, otoczenia i warsztatu pracy
1. Przypomnienie zapisów statutu, w tym WZO;
2. Wykazanie wpływu właściwej higieny na zdrowie;
3. Określenie i egzekwowanie obowiązków dyżurnego;
4. Udział w akcji „Sprzątanie świata”
Wychowawcy, nauczyciele
biologii, pedagog, pielęgniarka
IX 2017
Cały rok
Wg planu pracy
2. Promowanie zdrowego stylu życia
1.zna znaczenie wypoczynku czynnego dla zachowania sprawności fizycznej; 2.potrafi właściwie rozplanować naukę i wypoczynek;
3. zdrowo i regularnie się odżywia;
4. zna niekorzystny wpływ „fast food”
1. Pogadanka na temat zdrowego stylu życia;
2. Zachęcanie do lektury; 3. Zajęcia w ramach biologii: sporządzanie jadłospisów; 4. Spotkanie z pielęgniarką;
5. Organizowanie i udział w zawodach sportowych;
Wychowawcy, nauczyciele biologii, WF, pielęgniarka
Wg planów pracy
3. Uświadomienie konieczności ochrony środowiska naturalnego
1. potrafi wskazać przyczyny i skutki zanieczyszczeń;
2. dostrzega wpływ zanieczyszczeń na stan środowiska i zdrowotność organizmów żywych;
3. szanuje wszystkie elementy przyrody
1. Pogadanki w ramach obowiązkowych i dodatkowych zajęć;
2. wycieczki po okolicy;
3. oglądanie filmów
4. organizowanie konkursów wiedzy
Wychowawcy, nauczyciele przyrody, biologii, chemii, geografii, inni
Wg planów pracy zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych/ pozaszkolnych
4. Postępowanie zgodne z zasadami profilaktyki
1. zna rodzaje zagrożeń dotyczących uzależnień, przejawów agresji, rozumie ich skutki;
2. unika zachowań zagrażających zdrowiu i życiu;
3. zgłasza dostrzeżone zagrożenia

1. realizacja działań w zakresie Programu
Wszyscy nauczyciele
Cały rok

5.     Kultura i tradycja

Zadanie szczegółowe
Uczeń zna, wie, potrafi...
Sposób realizacji
Odpowiedzialni
Termin realizacji
1. Poznawanie kultury i tradycji własnego regionu, innych regionów Polski i krajów UE
1. uczestniczy w uroczystościach szkolnych;
2. zna symbole narodowe; zna i odwiedza miejsca pamięci narodowej;
3. współtworzy tradycje szkoły;
4. uczestniczy w zajęciach pozaszkolnych
1. organizowanie uroczystości klasowych, szkolnych;
. organizowanie rajdów i wycieczek;
3. opieka nad miejscami pamięci;
4. odkrywanie i dokumentowanie i promowanie zwyczajów, tradycji, historii regionu;
5. organizowanie konkursów wiedzy i artystycznych.
Wychowawcy, nauczyciele, w tym szczególnie plastyki, muzyki, historii, języków: polskiego i obcych
Wg planów pracy.
2. Uczestnictwo w życiu kulturalnym
1. korzysta z dostępnych dóbr kultury;
2. potrafi podjąć dyskusję, wyrazić własne poglądy, opinie;
3. identyfikuje się ze swoją miejscowością, regionem, krajem;
4. odczuwa dumę z dorobku kulturowego swojego kraju;
5. współtworzy i promuje nowe tradycje.
1. organizowanie wyjazdów do kina, teatru, na wycieczki, rajdy;
2. organizowanie warsztatowych zajęć pozalekcyjnych;
3. zakładanie kronik, gromadzenie zbiorów, zdjęć itp.
Wychowawcy, nauczyciele historii, języka polskiego, inni nauczyciele
Wg planów pracy.














6.     Organizacja czasu wolnego

Zadanie szczegółowe
Uczeń zna, wie, potrafi...
Sposób realizacji
Odpowiedzialni
Termin realizacji
1. Rozwijanie zainteresowań turystyczno-krajoznawczych
1. uczestniczy w rajdach, wycieczkach;
2. współtworzy trasę i program zajęć pozaszkolnych;
3. rozwija posiadaną wiedzę, pożytecznie spędza czas;
4. poznaje walory turystyczno-krajoznawcze Polski;
5. potrafi współpracować i przebywać w grupie;
1. organizowanie rajdów, biwaków, wycieczek;
2. wspólne planowanie, opracowywanie tras i programów;
Wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów
Wg planów pracy
2. Rozwijanie zdolności organizacyjnych
1. wie, jak przygotować się do podróży;
2. uczestniczy w organizacji wyjazdu;
3. planuje program pobytu;
4. uczestniczy w wycieczce.
1. wspólne planowanie, przygotowanie, organizowanie i aktywne uczestnictwo w wycieczkach, rajdach.
Wychowawcy, inni nauczyciele
Wg planów pracy
3. Wdrażanie do poszukiwania ciekawych form spędzania wolnego czasu poza szkołą.
1. wartościuje różne formy spędzania wolnego czasu;
 2. wzbogaca swoją dotychczasową wiedzę;
3. rozszerza swoje zainteresowania;
4. uczy się przebywania w grupie i współpracy
1. opracowywanie ciekawych programów pobytu, uwzględniających propozycje uczniów;
2. włączanie uczniów w organizację przebiegu pobytu poza szkołą.
Wychowawcy, inni nauczyciele,
organizatorzy zajęć pozaszkolnych.
Wg planów pracy












7.     Orientacja zawodowa

Zadanie szczegółowe
Sposób realizacji
Odpowiedzialni
Termin realizacji
1. Diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia kariery zawodowej;
dla uczniów objętych pomocą psychologiczno pedagogiczną oraz uczniów zainteresowanych pomocą
Doradca zawodowy,
Na bieżąco
2. Prowadzenie indywidualnych konsultacji dla młodzieży i rodziców

Doradca zawodowy,
według potrzeb
3.Udostępnianie u pedagoga szkolnego bazy informacyjnej dotyczącej przyszłej edukacji i pracy zawodowej, także w formie wirtualnej (np. informator szkół ponadgimnazjalnych, czasopisma

Pedagog
według potrzeb
4. Prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
indywidualnie dla uczniów objętych pomocą psychologiczno- pedagogiczną
Doradca zawodowy
według potrzeb
5. Omówienie dokumentacji i kryteriów (logowanie internetowe) przyjęć uczniów klas trzecich do szkół ponadgimnazjalnych

Nauczyciel informatyki i wychowawcy klas III gim.
marzec-maj 2018
6. Informowanie o organizowanych „Otwartych Dniach Szkół Ponadgimnazjalnych”
kontakt z dyrekcją szkół ponadgimnazjalnych
wychowawcy, Doradca zawodowy
w zależności od możliwości i potrzeb uczniów
7.Udział uczniów klas III w „Giełdzie Edukacyjnej Szkół Ponadgimnazjalnych i Pracy”

wychowawcy klas III
wg ustalonego terminu
8. Badanie „Losów Absolwentów” (wybór szkół ponadgimnazjalnych
kontakt ze szkołami ponadgimnazjalnymi
sekretarz szkoły,
Wrzesień/październik 2017

 







7.     Samorządność

Zadanie szczegółowe
Uczeń zna, wie, potrafi...
Sposób realizacji

Odpowiedzialni
Termin realizacji
1. Poznawanie zasad wyborczych
1. zna procedurę wyborów;
2. czynnie uczestniczy w wyborach;
3. głosuje i bierze odpowiedzialność za swoją decyzję;
4. uczy się demokracji.
1. opracowywanie czytelnych regulaminów SU;
2. Zapoznanie uczniów z ordynacją wyborczą;
3. Wspólne przygotowanie kart wyborczych;
4. Podsumowanie wyników wyborów i ich ocena.
Opiekunowie SU, uczniowie
IX. 2017
2.Współuczestniczenie w planowaniu pracy SK i SU
1. zgłasza własne propozycje;
2. argumentuje własne zdanie;
3. deklaruje pomoc w realizacji; dostrzega swój wpływ na sprawy szkoły.
1. zaproszenie wszystkich uczniów do składania propozycji planu pracy (następnie ustalenie najważniejszych i realnych zadań np. w drodze rankingu)
Opiekunowie SU
IX-X.2017
3. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za realizację zaplanowanych działań
1. współpracuje dla osiągnięcia celu; 2. dostrzega potrzebę kompromisowych rozwiązań;
3. rozdziela zadania, planuje czas realizacji zadań, przewiduje efekty; 4. uczy się samodzielności i odpowiedzialności za realizację powierzonego zadania;
5. uczy cieszyć się z sukcesu i godzić z porażką.
1. nadzorowanie pracy uczniów z nastawieniem na dużą ich samodzielność.
Opiekunowie SU, nauczyciele, rodzice.
Cały rok









8.     Profilaktyka

Zadanie szczegółowe
Formy realizacji
Odpowiedzialni
Termin realizacji
Uwagi
1. Profilaktyka dydaktyczno- wychowawcza
1. Diagnozowanie sytuacji dydaktyczno-wychowawczej uczniów
Wychowawcy, pedagog
Na bieżąco

2. Zorganizowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz bieżącej w nauce zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
Dyrektor, wychowawcy
IX

3. Wspieranie uczniów podczas odrabiania lekcji na świetlicy szkolnej.
Opiekunowie świetlicy
Na bieżąco

4. Przygotowanie oferty zajęć pozalekcyjnych
Dyrektor, wychowawcy


5. Informowanie rodziców o formach i rodzajach pomocy oferowanej przez szkołę i instytucje wspierające
Wychowawcy, pedagog
Na bieżąco

2. Zapewnienie bezpieczeństwa w czasie zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz w drodze do szkoły
1. Dyżury nauczycieli w czasie przerw międzylekcyjnych oraz kontrola zachowań uczniów w toaletach
Dyrektor, nauczyciele
Cały rok wg harmonogramu

2. Nadzorowanie uczniów podczas odjazdów do domu
Opiekun
Cały rok wg harmonogramu

3. Spotkania z policją. . Zapoznanie z regulaminami pracowni oraz zachowania w szkole i drodze do szkoły
Wychowawcy, pedagog szkolny
Na bieżąco, IX

4.Lekcje wychowawcze na temat bezpiecznych zabaw przy uwzględnieniu zmian w przepisach BHP
Wychowawcy klas
IX.

3. Rozwijanie umiejętności społecznych
1. Dążenie do integracji dzieci i młodzieży w poszczególnych oddziałach
2. Lekcje wychowawcze, pogadanki w oddziałach na temat:
3. Skuteczna i poprawna komunikacja
4. Zachowanie w trudnych społecznie sytuacjach
5. Eliminowanie negatywnego wpływu niektórych grup społecznych
6. Kształtowanie postaw społecznych
Wychowawcy klas, pedagog
Cały rok, według potrzeb

4. Rozwój osobowości
1. Pogadanki na temat postaw życiowych opartych na szacunku do siebie, poczuciu własnej wartości                 i poczuciu bezpieczeństwa
Wychowawcy, pedagog
Na bieżąco

5.Dbanie o zdrowie i rozwój fizyczny
ugruntowywanie wiedzy i umiejętności u uczniów, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
1. Pogadanki na temat higieny osobistej
2. Rozmowy o zdrowiu na podstawie filmów edukacyjnych 3
. Przybliżenie rodzicom zagadnień dot. wad postawy i metod ich korygowania
4. Zwracanie uwagi na prawidłowe siedzenie uczniów podczas zajęć
5. Pogadanki na temat higieny osobistej
6. Rozmowy o zdrowiu na podstawie filmów edukacyjnych(np. sposoby zarażania się pasożytami skórnymi, higiena jamy ustnej)
7. Analizowanie czynników chorobotwórczych wywołujących choroby zakaźne
8. Poznanie przyczyn chorób alergicznych, układu krążenia, nowotworowych itp. oraz wskazanie zasad profilaktyki
Wychowawcy we współpracy z pielęgniarką, nauczycielem biologii
Według planów pracy

6. Sport i turystyka jako formy wypoczynku czynnego
1. Wdrażanie do poznawania regionu i kraju
2. Poznawanie własnego regionu pod względem historycznym, geograficznym, przyrodniczym i etnograficznym w trakcie wycieczek dydaktycznych i poznawczych
Wychowawcy klas nauczyciele biologii, pedagog
Według planów pracy,

Na lekcjach biologii

7.Uświadomienie negatywnego wpływu nikotyny na zdrowie
1. Przeprowadzenie pogadanki na temat szkodliwości palenia papierosów
2. Zorganizowanie konkursu plastycznego „Uzależnieniom mówimy Nie”
3. Zorganizowanie spotkania z rodzicami w przypadku stwierdzenia w szkole zjawiska palenia papierosów
Wychowawca w porozumieniu z pedagogiem
Według planu pracy

8.Uświadomienie zagrożeń dla zdrowia, wynikających z zażywania narkotyków
1. Lekcji wychowawcze na temat szkodliwości narkotyków, dopalaczy oraz zagrożenia zarażenia się wirusem HIV
2.Zamieszczenie informacji o instytucjach i ośrodkach udzielających pomocy i wsparcia w walce z nałogiem (podanie nr telefonu zaufania) w szkole i na stronie internetowej szkoły
Wychowawcy we współpracy z pedagogiem
Według planu pracy

9.Uświadomienie uczniom zagrożeń zdrowotnych i szkód społecznych, wynikających z picia alkoholu
1. Przeprowadzenie pogadanek na lekcjach wychowawczych na temat skutków indywidualnych i społecznych nadużywania alkoholu
Pedagog, wychowawca
Według planu pracy

10.Zapobieganie przemocy i agresji wśród uczniów
1. Edukacja na temat odpowiedzialności karnej nieletnich
2. Zaznajomienie uczniów z Konwencją Praw Dziecka 3. Współpraca z policją, sądem, kuratorami sądowymi
Pedagog we współpracy z policją

Wychowawcy
Według planu pracy

11. Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych.
1. Przeprowadzenie lekcji na temat Cyberprzemocy
2. Spektakle teatralne
3. Przeprowadzenie szkolnego konkursu oraz akcji bezpiecznego Internetu na temat netykiety
Wychowawcy, pedagog oraz na lekcjach informatyki
Pedagog szkolny z wychowawcami II-III
Według planu pracy

12.Zapobieganie wagarom i używaniu przez uczniów wulgaryzmów
1. Przeprowadzenie rozmów z uczniami i rodzicami na temat wagarowania
2. Informowanie rodziców o nieusprawiedliwionych nieobecnościach ucznia
. Przeprowadzenie pogadanek na lekcjach wychowawczych na temat „savoir-vivru”
4. Przypomnienie uczniom szkolnych kryteriów oceniania zachowania ujętych w WZO
5. Opracowanie i przyjęcie kontraktów klasowych
Wychowawcy, pedagog, nauczyciele innych przedmiotów
Na bieżąco

14. Wspieranie uczniów i rodziców
1. Informowanie rodziców o możliwości starania się o pomoc socjalną(UG)
2. Poszukiwanie sponsorów na realizację nieodpłatnych obiadów dla uczniów w trudnej sytuacji materialnej
3. Przekazywanie informacji rodzicom o instytucjach wspierających
4. Zorganizowanie opieki świetlicowej dla uczniów oczekujących na zajęcia lub odjazd do domu
Wychowawcy klas, pedagog, Dyrektor, opiekunowie świetlicy
Na bieżąco



XII. OCZEKIWANE EFEKTY



Z planem działań nierozerwalnie połączone są zakładane efekty działalności wychowawczo -profilaktycznej
Przy realizacji powyższego planu programu wychowawczo-profilaktycznego zakładamy, że :
·         Uczeń umie okazać sympatię i przyjaźń, jest otwarty i życzliwy,
·         Uczeń ma poczucie własnej wartości, ceni innych, liczy się z ich zdaniem, szanuje rodziców,
·         Uczeń jest dobrym kolegą,
·         Uczeń zna symbole narodowe i regionalne, rozumie ich znaczenie, wie jak się wobec nich zachować,
·         Uczeń potrafi korygować własne postępowanie i postawy zgodnie z normą moralną i społeczną,
·         Uczeń samodzielnie dokonuje oceny i samooceny,
·         Uczeń umie obdarzyć innych zaufaniem,
·         Uczeń rozpoznaje postawy negatywne społecznie i nie akceptuje ich,
·         Uczeń jest świadomy zagrożeń wynikających z uzależnienia od papierosów, alkoholu, narkotyków,
·         Uczeń potrafi radzić sobie z uzależnieniem, znaleźć pomoc,
·         Uczeń potrafi prawidłowo funkcjonować w środowisku cyfrowym, w szczególności w tzw. nowych mediów,
·         Uczeń radzi sobie ze stresem, rozpoznaje i wyraża swoje emocje.
·         Uczeń włącza się w prace samorządu klasowego i szkolnego,
·         Uczeń angażuje się w działalność wolontariatu,
·         Uczeń bierze aktywny udział w uroczystościach szkolnych,
·         Zna zagrożenia dla swojego zdrowia i potrafi ustrzec się przed uzależnieniami,
·         Przestrzega zasad bezpieczeństwa własnego i innych,
·         Dba o czystość, higienę, stosuje zasady zdrowego żywienia,
·         Dba o najbliższe środowisko i chce pracować na jego rzecz,
·         Zdaje sobie sprawę z użyteczności kształcenia,
·         Potrafi nawiązać więzi nieformalne z wychowawcą,


Dyrektor szkoły na bieżąco nadzoruje realizacji programu wychowawczo- profilaktycznego szkoły oraz warunki do jego realizacji poprzez min.;
·         Wspieranie samorządności i samodzielności uczniów,
·         Wspieranie nauczycieli w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
·         Zapewnienie właściwych warunków do prowadzenia procesu dydaktyczno-wychowawczego,
·         Tworzenie warunków do kultywowania tradycji i kultury,
·         Umożliwienie działania na terenie szkoły wolontariatu, stowarzyszeń i organizacji młodzieżowych, i innych organizacji wspierających proces wychowania.





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

XIII. ZATWIERDZENIE PROGRAMU



Program będzie poddany ewaluacji na zakończenie roku szkolnego 2017/18.
Program jest zapisem swoistych oczekiwań i przewidywań dotyczących efektów wychowania szkolnego. Nie jest dokumentem zamkniętym, może ulegać zmianom wraz ze zmieniającą się rzeczywistością wychowawczą szkoły.


Szkolny program wychowawczo -profilaktyczny 2017/2018 Gimnazjum Publicznego          w Żmudzi , zaakceptowany przez Samorząd Uczniowski, przyjęty do realizacji wspólną Uchwałą Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej w dniu 27.09 2017 rok









 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

XIV. ZAŁĄCZNIKI DO PROGRAMU


ANKIETA DLA UCZNIA
Drodzy uczniowie. Ankieta, którą macie przed sobą, służy do zebrania opinii na temat wartości przez Was znanych i cenionych. Bardzo proszę , abyś odpowiadał/a tak jak myślisz bez względu na to, co mogą powiedzieć inni ludzie, ponieważ każdy ma prawo mieć własne zdanie.
Jeżeli czegoś nie zrozumiesz poproś o pomoc osobę przeprowadzającą ankietę.
Przeczytaj uważnie każde zdanie i wyraź swoją opinię.

I.                   Usystematyzuj wszystkie wartości w skali od 1 do 10 ( 1 to najważniejsze według Ciebie, 10- najmniej ważne)


1.       
MIŁOŚĆ

2.       
ZAUFANIE

3.       
SPRAWIWDLIWOŚĆ

4.       
WIARA

5.       
SZCZEROŚĆ

6.       
WIEDZA

7.       
PIENIĄDZE

8.       
TOLETANCJA

9.       
PUNKTUALNOŚĆ

10.   
WYGLĄD

11.   
PRAWDA

12.   
LOJALNOŚĆ

13.   
ODWAGA

14.   
DOBRO



II.                Z kim rozmawiasz o wartościach ( zaznacz 1 odpowiedź)?

 z rodzicami
 z rodzeństwem
 z przyjaciółką/ przyjacielem
 z nauczycielem
 z nikim


III.               Czym jest dla Ciebie „ mądrość” ( wyjaśnij tak jak czujesz)?

..................................................................................................................................................

IV.              Co cenisz u swoich rodziców?

....................................................................................................................................................



V.                 Człowiek wartościowy to ten, który ( podkreśl 2 możliwości):

·          ma władzę
·          ma pieniądze
·          jest ładny
·         poświęca się dla innych
·          sumiennie wypełnia swoje obowiązki


VI.             Czy zdarza Ci się oceniać siebie (podkreśl odpowiedź)

a) tak, często b) od czasu do czasu c) nie, nigdy

VII.           Jestem ... ( uporządkuj od 1 do 7, 1 to najważniejsza cecha, 7- najmniej ważna):


1.       
KOLEZEŃSKI/A

2.       
PUNKTUALNY/A

3.       
OBOWIĄZKOWY/A

4.       
UCZCIWY/A

5.       
WYROZUMIAŁY/A

6.       
PRACOWITY/A

7.       
SPRAWIEDLIWY/A

8.       





VIII.        Wybierz i podkreśl 3 cechy właściwe Tobie:

 kłótliwy/a
 uczynny/a
 niecierpliwy/a
 brzydki/a
 dowcipny/a
 towarzyski/a
 nie lubiany/a

IX.             Jakim człowiekiem chcesz być?

......................................, ..........................................., ...............................................,

X.                Do osiągnięcia jakich celów w życiu będziesz dążył (dążyła)?

....................................., ..........................................., .................................................,



płeć : CH, DZ ( zakreśl właściwe)

Dziękujemy za wypełnienie ankiety
ANKIETA DLA RODZICÓW
Ankieta, o wypełnienie, której Pana/Panią prosimy, ma charakter anonimowy. Jej celem jest poznanie opinii rodziców na temat funkcjonowania szkoły oraz rodzicielskimi oczekiwaniami wychowawczymi wobec ich dzieci. Badanie jest elementem stworzenia programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły. Aby osiągnąć cel badawczy ważne jest uzyskanie informacji i opinii nie tylko od samych nauczycieli, ale również rodziców. W związku z tym uprzejmie prosimy o wypełnienie poniższego kwestionariusza.

1.       W zachowaniu współczesnej młodzieży najbardziej niepoki Pana/Panią?
a)      sięganie po narkotyki
b)      sięganie po alkohol
c)      chuligaństwo
d)     dopuszczanie się przestępstw
e)      rozwiązłość seksualna
f)       nieprzywiązywanie wagi do tradycyjnych wartości
g)      brak wzorców akceptowanych społecznie
h)      nie przejmowanie się swoją przyszłością
i)        inne (jakie?)…………………………………..
Prosimy o wybór jednej odpowiedzi

2.       Czy Pana/Pani zdaniem nauczyciele szybko reagują na ryzykowne zachowania uczniów (np. sięganie po używki)?
a)      zdecydowanie nie
b)      raczej nie
c)      raczej tak
d)     zdecydowanie tak
e)      nie ma takich zachowań
Prosimy o wybór jednej odpowiedzi

3.      Czy szkoła pomaga rozwijać zainteresowania i aspiracje Pana(i) dziecka?
a)      zdecydowanie nie
b)      raczej nie
c)       raczej tak
d)      zdecydowanie tak
Prosimy o wybór jednej odpowiedzi

4.      Czy w szkole we właściwy sposób szerzona jest idea zdrowego stylu życia?
a)   zdecydowanie nie
b)   raczej nie
c)   raczej tak
d)  zdecydowanie tak
Prosimy o wybór jednej odpowiedzi

5.      Czy Państwa zdaniem dziecko ma poczucie własnej wartości, zna swoje mocne strony i potrafi je wykorzystać?
a)      Tak
b)      Nie
c)      Nie wiem

6.      Czy mają Państwo poczucie, że uczniowie tej szkoły są dobrze przygotowani do funkcjonowania w dalszym życiu?
a)   zdecydowanie nie
b)   raczej nie
c)   raczej tak
d)  zdecydowanie tak
Prosimy o wybór jednej odpowiedzi

7.      Jakie umiejętności Państwa zdaniem są za najważniejsze dla Waszego dziecka w jego dalszej nauce i pracy?(może Pan(i) zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź – maksymalnie 5)
a.       przyjmowanie odpowiedzialności za swoje postępowanie
b.      umiejętność twórczego rozwiązywania problemów
c.       współdziałanie w zespole
d.      działanie i funkcjonowanie na bazie obowiązujących norm
e.       przyjmowanie odpowiedzialności za swoją dalszą naukę
f.       poprawne posługiwanie się językiem polskim
g.      sprawne posługiwanie się językiem obcym
h.      rozwiązywanie konfliktów w sposób negocjacyjny
i.        rozwijanie własnych zainteresowań i uzdolnień
j.        inne (jakie?)……………………………………………………………

8.      Czy szkoła umożliwia wystarczający dostęp do następujących form wsparcia rodziców w wychowaniu?
a)      pomoc pedagoga lub psychologa szkolnego
b)      prowadzenie warsztatów psychologicznych doskonalących umiejętności wychowawcze
c)      pomoc poradni psychologiczno-pedagogicznej
d)     opieka socjalna
e)      udzielanie rad i wsparcia przez nauczycieli (wychowawców) w sytuacjach problemowych
f)       udzielanie rad i wsparcia przez nauczycieli (wychowawców) w sytuacjach problemowych
g)      inne (jakie?)………………………………………………………………..


Dziękujemy za wypełnienie ankiety




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz